Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300

Hej!

Försökte idag öppna upp/ låsa upp Friluftskartan Pro åt en kamrat, men vi lyckades inte. Vi följde instruktionerna till 110%.. och provade även lite olika "varianter" på ordinarie instruktion, men kom aldrig längre än till den dialogruta som vill ha "Unit-ID", och den fås ju genom "Find Device" (om jag minns rätt nu..), men den hittar aldrig Coloradon och inte heller dess "Unit-ID"! "Unit-ID"-siffrorna kunde vi däremot hitta direkt i GPS:ens undermenyer på displayen, men den går ju inte att skriva in direkt i dialogrutan, utan den sifferkombinationen måste tydligen hittas av datorn själv. Datorn har kontakt med Coloradon via USB-port, det visar den på annat sätt, t.ex via "den här datorn" där man tydligt ser både interna minnet och minneskortet. Det står t.o.m Colorado bland övriga enheter och minnen som finns i datorn.

Är det någon som har en teori om vad som fattas för att det ska fungera att låsa upp Fril. Pro ??

Mvh!

Det verkar vara samma typ av problem som många andra har.
GPSen verkar stå i "USB-minnesläge".
Försök att hitta någon inställning där den ställs om till "GPS-läge"

Uppenbarligen fungerar ju USB-anslutningen eftersom Ni ser den i "den här datorn".

/Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det verkar vara samma typ av problem som många andra har.
GPSen verkar stå i "USB-minnesläge".
Försök att hitta någon inställning där den ställs om till "GPS-läge"

Uppenbarligen fungerar ju USB-anslutningen eftersom Ni ser den i "den här datorn".

/Peter

Tack för tipset! Återkommer framöver om det fungerar! Det kan ta några dagar minst, p.g.a resa och annat.

Mvh!

?

Fick ett liknande problem när jag hade uppdaterat min till 2.60
I 2.50 som följde med så funkade den både på Mac och PC, sen uppdaterade jag till 2.60 och sedan hittade den inte alls den på PC. På MAC fungerar inte Bobcat. Den funkar dock som masslagringsenhet på MAC, dvs jag kan manuellt kopiera över gpx tracks men inte föra över kartor...

Måste testa lite mer men nu skall jag sova!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips