Kona eller Cannondale?

Tack

Mycket bra svar angående F600, uppskattat. Jag är som sagt väldigt osäker på vad jag skall välja. Cannondale känns som en cykel av högre kvalitet men Kona är å andra sidan prisvärd....Det enda som egentligen OROAR mig med Cannondale är väl att det är svårt att byta framgaffeln om man skulle vilja det....eller?
 
Byta gaffel

Om du vill ha en XC-gaffel så tror jag aldrig att du kommer vilja byta bort Fatty Ultran. Den är lätt, betydligt styvare än vanliga gafflar, och framför allt... styrningen är betydligt mer exakt med en Fatty än med annan dämpargaffel. Enda nackdelen är då service på den.

Så att du skulle bli missnöjd med gaffeln, det tror jag inte.

Stalle
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är inte så svårt att ha annan "vanlig" gaffel på Cannondale. Det finns adaptrar som minskar deras styrlagerdimension så att du kan ha annan gaffel.

Jag har exempelvis ett maskin-kullager från Cane Creek som gör just detta (minskar dimensionen) - kolla med ex Cykloteket så kan dom säkert hjälpa dig!

MVH / Calle
 
ghostface; sa:
Det är inte så svårt att ha annan "vanlig" gaffel på Cannondale. Det finns adaptrar som minskar deras styrlagerdimension så att du kan ha annan gaffel.

Jag har exempelvis ett maskin-kullager från Cane Creek som gör just detta (minskar dimensionen) - kolla med ex Cykloteket så kan dom säkert hjälpa dig!

MVH / Calle

Jättebra info, hade ingen aning om det!
Med F600 får jag alltså en cykel att "växa" i ett tag och behöver inte oroa mig för kvaliteten ELLER att jag har en cykel som inte pallar med om jag skulle vilja köra mindre tävlingar eller långkörningar?

Som jag fattar det är det så att kvalitetsskillnaden mellan CD och Kona inte är stor utan att det är tycke och smak som avgör?
 
Svårt val

Båda favvocyklarna!
Det är inte lätt att välja mellan Kula och F600.
Jag stod själv och valde mellan dessa två modeller i våras.Cannondalen har avgjort mer påkostad ram och kreativa egna lösningar, men komponenterna på Konan är bättre.Om du inte har några ambitioner på att göra bra ifrån dig i Långloppscupen så tror jag Kula blir bäst för dig. Geometrin och gaffeln på Konan är nog bättre i stökig terräng.
 
Re: Svårt val

2190; sa:
Båda favvocyklarna!
Det är inte lätt att välja mellan Kula och F600.
Jag stod själv och valde mellan dessa två modeller i våras.Cannondalen har avgjort mer påkostad ram och kreativa egna lösningar, men komponenterna på Konan är bättre.Om du inte har några ambitioner på att göra bra ifrån dig i Långloppscupen så tror jag Kula blir bäst för dig. Geometrin och gaffeln på Konan är nog bättre i stökig terräng.

Oh shiiit, nu blev det plötsligt svårare....jag var så svårt inne på F600....Jag får testköra både lite mer tror jag :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.