Komplettera garderoben - Drytop?

Funderar lite på klädval och säkerhet för paddling. I dagsläget har jag en torrdräkt som jag är grymt nöjd med och på sommaren blir det badbyxor och t-shirt så länge vädret tillåter. Blåser det eller regnar så åker vanliga friluftskläder på i from av vindjackor och skaljackor. Nu funderar jag på att komplettera garderoben lite dels för att inte slita med saltvatten på gore-tex jacka men också för att öka säkerheten vid kallare väderlek. Nu borde jag väll bara besöka en välsorterad paddelbutik och prova lite men tyvärr blir jag fast att utforska utbudet på nätet.

Jag tänker mig att det bästa är att komplettera med en mångsidig jacka och möjligen ett par neopren byxor för att om olyckan är framme klara en tid i vattnet.

Det verkar framförallt finnas två typer av paddeljackor, en modell som är mer lik en vanlig skaljacka, utan neopren muddar vid handleder och hals, det verkar som att det forsar in vatten här om man skulle drulla i vattnet. Känns inte helt optimalt? Den andra varianten verkar var olika dry-tops, med långa eller korta ärmar. Dom verkar primärt vara utformade för fortkajak? Och när jag letar runt finns dom med kort och långa ärmar. Så vitt jag förstår sluter dom inte absolut tätt runt midjan men ger ändå ett gott skydd mot vattnet. Kompletterat med ett par neopren byxor (3mm?) av lite kortare längd borde det ge ett gått säkerhetsutrymme mot kallt vatten en bra bit in på höst och vår säsongen utan att för den delen svettas sönder?

Har jag uppfattat utbudet någorlunda rätt, finns det något annat jag borde tänka på? Jag motionspaddlar mestadels själv ute på västkusten så en kombination av säkerhet och komfort.

Rekommenderade modeller och märken?
 
Har du en bra torrdräkt så räcker väl det ? Komplettera med underställ osv, och regnkläder utanpå, och neoprenhandskar / sockor.
 
Senast ändrad:
Har du en bra torrdräkt så räcker väl det ? Komplettera med underställ osv, och regnkläder utanpå, och neoprenhandskar / sockor.

Jag kanske var otydlig, skälet att ev. köpa en drytop skulle vara till alla dagar på vår till höst där torrdräkt blir för varm. Min tanke är att en kortärmad dry top tillsammans med till exempel kortare neopren skjorts skulle kunna fylla luckan mellan torrdräkt och badbyxor/t-shirt. Men en drytop kanske blir precis lika tryckande varm som en torrdräkt?
 
Jag har en hel uppsättning paddelkläder från www.chillcheater.com. Byxor och tops i Aquatherm eller Aquatherm Fleece. Perfekt för mellansäsongen när det är fortfarande för varmt för Torris och för kall för tunnare paddlelkläder.
 
Jag vet inte vad en drytop är, har aldrig hört ordet förrut, är det en torrdräktsjacka som man snörper åt runt magen? Alltså överdelen av en delad paddeltorrdräkt?

Själv har jag en paddeljacka som inte passar in på dina beskrivningar. Den har gummimuddar på ärmarna och gummi/kardboostängning i halsen så det borde bli hyfsat tätt där också.
Kring magen är den dubbel så man kan trä in kapellet mellan inre och yttre delen av "maggördeln" och få tätt även där. Den har några år på nacken och är av märket seagull. Har köpt nya ärmmuddar och ska någon dag försöka byta ut dem gamla som börjar bli torra och slitna. Den har också en bra luva. Den funkar bra till mej, som dock inte rollar. Kanske den är tänkte som forspaddlingsjacka egentligen men jag har den som turpaddeljacka.
Jag skulle inte klassa den som torrjacka, för hamnar jag i vattnet blir jag blöt från jackans nederkant, längs mage och rygg men den är i något ventilerande matrial som det inte regnar eller stänker igenom, dock blir man oftast svettig i den när det regnar, som med de flesta ventilerande matrial.

Annars har jag ibland istället en våtdräkt med korta ärmar och ben (kallas ofta "shorty" på engelska) och paddlar i men den kan vid långa pass bli lite skavig under armarna. Den är också skön att ha om man övar räddning och blöt ska upp & ner i kajaken mycket. Någon gång har jag också paddlat i långa våtdräktsbyxor utan ärmar men det blir liksom varmt på fel ställe - under kapellet håller jag oftast värmen ändå.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...