Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Enklast är kanske att kolla på något överskottsbolag. Eldledarnas syftkompasser var graderade i streck. Kvibergs överskottsbolag hade tidigare i alla fall ofta eldledarprylar som knalltidur, artkikare m.m., fanns säkert syftkompasser också.
Den jag hade som värnpliktig var i alla fall en silva.
(Är det inte 6300 streck på ett varv?)
[Ändrat av skrinnare 2006-03-01 kl 13:25]
"1 streck är 0,0573 grader och 1 grad är ca 17,5 streck . Tre fingrars bredd sedda på en armlängds avstånd upptar en synvinkel på c:a 100 streck. Av praktiska skäl definieras ett varv som 6300 militära streck i stället för det mer exakta 6283,2... I Frankrike lär det gå mer noggrant till med 6280 militära streck på ett varv."
"1 streck är 0,0573 grader och 1 grad är ca 17,5 streck . Tre fingrars bredd sedda på en armlängds avstånd upptar en synvinkel på c:a 100 streck. Av praktiska skäl definieras ett varv som 6300 militära streck i stället för det mer exakta 6283,2... I Frankrike lär det gå mer noggrant till med 6280 militära streck på ett varv."
... har 6400 mils på ett varv, men i min Garmin kallas de av någon anledning för "tusendelar". Man når inställningen via Meny, Inställning, Riktning. De flesta europeiska språken har "mils" t.o.m. kroatiska.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...