Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn

Men du stellan, det vet väl du att politiker besitter en oerhört stor kompetens på alla områden, annars blir dom inte valda fattar du väl ?
Att en sådan person begår detta oerhörda jaktbrott gör ju inte saken bättre !;)
 
Många svar...

Vad har det med detta att göra?
Tror inte att det bara är vi i norr som gör fel ibland, men vi kanske vågar stå för det när vi gör fel och inte försöker gömma oss som andra kanske gör.

För att svara på detta måste jag meddela att jag har jagat tillsammans med min far till han dog, samt själv fram till 25 års åldern (i olika jaktlag samt egen mark). Då tappade jag intresset., började jaga med kamera istället vilket är mycket svårare!

Som skytt lärde jag mig skjuta innan jag lärde mig cyckla, tävlade dessutom under ca 15 år, under runt 10 av de åren var jag skjutledare och tränare för ungdomar. Så vapenhantering kan jag, och att veta vad man ska skjuta har jag lärt mig praktiskt och teoretiskt.

När det gäller Betula Pendulas åsikt så är det som vanligt, skriver jag något blir han/hon förbannad.
Tänk om alla vågade stå med sina egna namn på inlägen, det du betula!


När det gäller Huggis inlägg så har han/hon delvis rätt, jag skrev om den som hade längst skotthåll, i södra sverige var det en ljusblå volvo kombi som fick två hål i sidan då en 70-80 årig jägare trode det var en älg, enligt föraren körde han runt 90 när det smälde i bakvagnen....
Jag kommer ihåg delar av sammanställningen då man tänkte "hur f*n kan det ha gått så snett?"

Önskar att denna statistik tas fram varje år och läggs ut, INGEN jägare vill skjuta på fel mål/djur, statistik hur det har gått åt skogen för andra kan hjälpa andra att inte hamna i samma situation.
 
Senast ändrad:
mörda djur...jaha det var ju ett moget påstående...är du 5 eller vegan?

Jag tror du syftar på mig... Jag är inte 5 och jag är inte vegan. Jag kanske ska ändra det jag skrev tidigare till "Ska inte den utbildningen man har för att bedriva viltvård vara bättre?" Jag bedriver inte viltvård själv utan låter andra göra det åt mig på min mark. På så sätt få jag en kontrollerad viltstam samt gott kött utan att göra något själv. Jag skulle egentligen föredra att rovdjursstammarna var tillräckligt starka så att man slapp bedriva viltvård med lösdrivande hund. På min mark låter jag andra beriva viltvård på rådjur, älg och vildsvin men jag tycker att harar och rävar ska slippa bli viltvårdade.

Angående viltvårdandet av björnen som visade sig vara en järv tycker jag att jägaren har gjort ett väldigt stort misstag och bör inte få viltvårda mer. Kan man inte skilja på olika arter i skogen så att man vet vilka man får viltvårda och vilka man inte få ska man inte vara ute i skogen med ett gevär. Finns det någon statistik som visar hur många djur som har blivit viltvårdade som inte har varit lovliga? Hur ofta viltvårdas fel art vid exempelvis fågelviltvård?

/Stellan
 
Jag tror du syftar på mig... Jag är inte 5 och jag är inte vegan. Jag kanske ska ändra det jag skrev tidigare till "Ska inte den utbildningen man har för att bedriva viltvård vara bättre?" Jag bedriver inte viltvård själv utan låter andra göra det åt mig på min mark. På så sätt få jag en kontrollerad viltstam samt gott kött utan att göra något själv. Jag skulle egentligen föredra att rovdjursstammarna var tillräckligt starka så att man slapp bedriva viltvård med lösdrivande hund. På min mark låter jag andra beriva viltvård på rådjur, älg och vildsvin men jag tycker att harar och rävar ska slippa bli viltvårdade.

Angående viltvårdandet av björnen som visade sig vara en järv tycker jag att jägaren har gjort ett väldigt stort misstag och bör inte få viltvårda mer. Kan man inte skilja på olika arter i skogen så att man vet vilka man får viltvårda och vilka man inte få ska man inte vara ute i skogen med ett gevär. Finns det någon statistik som visar hur många djur som har blivit viltvårdade som inte har varit lovliga? Hur ofta viltvårdas fel art vid exempelvis fågelviltvård?

/Stellan

Jag tror faktiskt att Du kan skriva "jakt" och "jaga" utan att få några större reaktioner på ordvalet. I huvudsak beror detta på att det heter så. Jakt och viltvård är inte synonymt, men jakten kan vara en del av viltvården. Mord är nåt annat.
Jag tror i och för sig att Du redan visste detta men väljer att använda speciella ord för att uppnå ett specifikt syfte.
Ungefär som barnet som ropar "vargen kommer", fast tvärtom.
 
-Greendager.

Jag tänker fortsätta att vara den anonyme Betula bendula även känd som hörru du Björken eller helt enkelt bara Björken.

Ta´t inte personligt om jag ger dig en känga ibland, Du ger dig på hela grupper av människor med inlägg som undrar hur de tänker där uppe i norr osv. Då får du räkna med ett antal inlägg tillbaks om Sörlänningar. Händer rätt ofta att jag gör det samma men då räknar jag med en del vassa svar och uteblir de blir jag lite ledsen.
Jag har trott att du gillade att provocera men har nu börjat att fundera på om du inte riktigt ser vad/hur du skriver.

Grejen med en rå men hjärtlig ton är att ibland går man över gränsen och då få man be om ursäkt ... även om man anonym.

Och angående den här tråden ja kommunpolitiken får skylla sig själv. Hur fan kan man tro att en järv är en björn. Jag ska ta snubben till skansen visa han en järv och sen en björn, den järven igen, tillbaka till björnen osv till han fattar att han gjort bort sig... att stå för det man gjort är bra men som en politiker även diskutera alternativ som att inte anmäla.
Och vissa här gjorde en jämförelse med bilar då kallas väl alternativet för smitningsolycka!

Att vi dissar en sådan tabbe i detta forum är ett lindrigt straff.
 
Jag har läst tråden och undrar fortfarande hur man som jägare kan göra ett sådant misstag. Ska inte den utbildningen man har för att mörda djur vara bättre? Björn och järv är inte så väldigt lika även om de kan ha samma färg. Det finns andra djurarter som man jagar där det finns förväxlingsarter och ett exempel kan vara gäss... Vissa arter är lovliga och andra är det inte och då kan man fundera hur ofta det blir fel när man inte kan skilja en järv från en björn.

Bra exempel med tjädern och kungsörnen :) Jag känner en jägare som skulle jaga ripor men han sköt istället lavskrikor för han var inte helt säker på hur en ripa såg ut.

Och sen en fråga till... Vad har det med jaktbrottet att göra att jägaren är kommunpolitiker? Det skulle väl vara lika fel om han inte var intresserad av politik...

/Stellan

Jag vågar faktiskt påstå att alla sveriges jägare kan se skillnad mellan en järv och en björn,
men jag tror inte du förstår hur adrenalinet påverkar en människa. En jägare som suttit på pass i två timmar är både stel och trött, men om det rasslar till i buskarna och något mörkt skymtar då jädrar. Adrenalinet rycker upp jägarn och hade han haft en bil i närheten så hade han vält den men högra foten.
Nu finns ingen bil, utan ett hakskägg och ett bogparti på en älg. Sen att det visar sig att det var en av drevkararna som tappat varningsbanden är riktigt tragisk. Men man tänker inte lika klart när man blir ''stressad''.
En polis som skjuter en ung kille för att han blev hotad med en kniv är samma sak, sen att kniven visade sig vara en rökt bäversvans...
Förstår du vad jag vill säga?
I vissa situationer händer det att man inte tänker klart och det är inte bara jägare som begår sådana misstag. Jag är personligen oerhört trött på att folk sitter och letar fel på jägare, istället för att prata om vettiga saker. Hata jägare om ni vill, men spy inte ut det över ett för övrigt trevligt forum.
 
Jag vågar faktiskt påstå att alla sveriges jägare kan se skillnad mellan en järv och en björn,
men jag tror inte du förstår hur adrenalinet påverkar en människa. En jägare som suttit på pass i två timmar är både stel och trött, men om det rasslar till i buskarna och något mörkt skymtar då jädrar. Adrenalinet rycker upp jägarn och hade han haft en bil i närheten så hade han vält den men högra foten.
Nu finns ingen bil, utan ett hakskägg och ett bogparti på en älg. Sen att det visar sig att det var en av drevkararna som tappat varningsbanden är riktigt tragisk. Men man tänker inte lika klart när man blir ''stressad''.
En polis som skjuter en ung kille för att han blev hotad med en kniv är samma sak, sen att kniven visade sig vara en rökt bäversvans...
Förstår du vad jag vill säga?
I vissa situationer händer det att man inte tänker klart och det är inte bara jägare som begår sådana misstag. Jag är personligen oerhört trött på att folk sitter och letar fel på jägare, istället för att prata om vettiga saker. Hata jägare om ni vill, men spy inte ut det över ett för övrigt trevligt forum.

Kanske ska de som du beskriver inte ha vapen framför allt inte syssla med jakt.
Inget ont om jägare men pallar de inte pressen ska du syssla med nåt mindre farligt så som knyppling tex, Gäller poliser, bilförare oxå för den delen. Har man inte närvaron och sansen så bör man söka sig till en sysselsättning där ens misstag inte blir så stora. Detta gäller alla, du blir inte mer man för att köper dig ett gevär du är och förblir samma kruka oavsätt tillhygge.(om detta gäller fiskdisk vet jag inget om)
 
Adrenalinet rycker upp jägarn och hade han haft en bil i närheten så hade han vält den men högra foten.
Nu finns ingen bil, utan ett hakskägg och ett bogparti på en älg. Sen att det visar sig att det var en av drevkararna som tappat varningsbanden är riktigt tragisk. Men man tänker inte lika klart när man blir ''stressad''.
En polis som skjuter en ung kille för att han blev hotad med en kniv är samma sak, sen att kniven visade sig vara en rökt bäversvans...
Förstår du vad jag vill säga?
I vissa situationer händer det att man inte tänker klart och det är inte bara jägare som begår sådana misstag. Jag är personligen oerhört trött på att folk sitter och letar fel på jägare, istället för att prata om vettiga saker. Hata jägare om ni vill, men spy inte ut det över ett för övrigt trevligt forum.
Det låter ju fantastiskt om man kan få göra lite som man vill och sen få skylla på "adrenalinet". Jag blir "personligen oerhört trött" när man sitter och rättfärdigar handlingar bara för att de berodde på "adrenalinet". Det går att dra rätt stora växlar på det, ssk för oss som säger oss leva i något slags "samhälle".

Men det låter jag bli, jag vill inte tramsa med onödiga liknelser. Jag tycker bara, att om man anser sig stor nog att ansvara för andras väl och ve, så ska man banne mig inte låta sig påverkas av "adrenalinet". Det är kort sagt tamejfan inte nån ursäkt att "adrenalinet" fick mig att begå ditt eller datt. OCH, för alla jägare eller andra som känner sig utsatta (som i exemplet ovan); det gäller alla som handlar fel bara för att "adrenalinet" satte in. Man får baske mig ha såpass självkännedom att man tänker både en och två gånger innan man handlar just de gånger man är adrenalinpåverkad. JUST DÅ ska man tänka till en extra gång, om man sysslar med något som potentiellt kan få väldigt stort genomslag. Är det för mycket begärt?

Fan, de jägare som vill sitt eget bästa borde å det snaraste ta avstånd från dylik idioti, istället för att försvara den. Så slipper de "ni som hatar jägare...". Jag hatar ingen, och jag skulle gärna ta jaktcert, men när man läser inlägg som ovastående så börjar man tveka.
 
jag önskar att jag någon gång fick känna den berömda pulsen vid skottögonblicket.. tyvärr så saknar jag förmåga att bli upphetsad förutom när jag står vid spisen med viltet.. att skylla på adrenalin och och andra liknande omständigheter är löjeväckande, det kan mycket väl vara en orsak men inte en ursäkt.. blir man så stressad av jakt att kroppen sätts i survivore-mode så kanske man borde syssla med något mindre upphetsande eller lära sig att använda ruset på ett positivt sätt.. jag har med många andra klättrat, hoppat fallskärm, extrem dykt och kört italienska racer motorcyklar i snuskiga farter, hela tanken är att få ruset men jag har aldrig känt att det påverkat förmågan att ta beslut negativt, tvärtom så är det av yttersta vikt att kunna ta rätt beslut vid exakt rätt ögonblick.. vid jakt har tydligen samma fenomen en negativ effekt på beslutsfunktionen i skallen.. jag vet inte vad det beror på, vi är bevisligen olika när det gäller hantering av stress, vissa pratar om positiv och negativ stress, jag vet inte fall det har med omständigheterna eller personen, jag vet dock att olika människor hanterar stress olika, vissa skräps och blir effektiva och lyfts av stressen andra blir apatiska och passiva i exakt samma situation..
 
Eftersom björnar är farliga, klättrar i träd och är mycket mer vanliga än järvar hade jag nog i förmodad likhet med skytten haft en förväntning om att det var en björn jag såg i trädet och därmed också "sett" en sådan. Bara att panga på.

De som argumenterar att rovdjur gör nytta genom att undanröja undermåliga bytesdjur som annars skulle reproducera sig och försämra stammen tycker jag ska ta steget fullt ut och argumentera för motsvarande rovbeteende bland människor och deras folkstammar. Nyttan av detta skulle säkert bli mer påtaglig än vid stammar av hjortdjur. :)
 
Eftersom björnar är farliga, klättrar i träd och är mycket mer vanliga än järvar hade jag nog i förmodad likhet med skytten haft en förväntning om att det var en björn jag såg i trädet och därmed också "sett" en sådan. Bara att panga på.

De som argumenterar att rovdjur gör nytta genom att undanröja undermåliga bytesdjur som annars skulle reproducera sig och försämra stammen tycker jag ska ta steget fullt ut och argumentera för motsvarande rovbeteende bland människor och deras folkstammar. Nyttan av detta skulle säkert bli mer påtaglig än vid stammar av hjortdjur. :)

Ibland är dina inlägg de mest underligaste man kan hitta, man kan liksom inte greppa var du står.
Menar du allvar eller är det bara en usel form av ironi (vilken jag själv tyvärr nyttjar ibland.). I ett annat forum bloxc finns oxå en mellpat som med likhet till dig oxå skriver en hel del underliga trådar.
Dock (enligt mig) skriver han oxå de mest underhållande inläggen om allt möjligt, från nazister och andra världskriget till underbar klättring från förr och nu.

Och när vi plötsligt talar om nazister och världskrig så har väl gallring av människor redan förekommit till och från i historien, så till vilken påtaglig nytta då mellpat !?

Ibland måste du gallra dig själ det räcker inte med en smailes.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.