Kommunikationsproblem Mapsource City Select

Hej,

Jag har en Garmin GPS V och tillhörande Mapsource City Select CD.
På min stationära PC fungerar all kommunikation med GPS V.
Jag har precis kommit över en gammal bärbar HP Omnibook med pentium 100 cpu. Den är perfekt att ha med på mc-semester!
Mitt problem är att jag inte kan skicka rutter och kartor till GPS V från HPn. Kommunikationen påbörjas, men plötsligt stannar den och påstår att den tappat kontakten med GPS V.

Jag har stängt av IR-porten. Operativet är Win98.
All annan kommunikation fungerar alltså. Jag kan hämta allt från GPS V och jag kan även skicka över waypoints till den.

Någon som har en idé?

Inte så mycket, men ändå

Seriekommunikation med PC är krångligt. Det Du beskriver låter konstigt, men det förvånar tyvärr inte.

Du kan ju i alla fall börja med att skruva ned hastigheten så långt det går (både i dator och GPS) och se om det fungerar då. Jag vet inte hur gammal Omnibooken är, men förr i tiden var "buffert overrun" på serieportens ingång en vanlig plåga.

Något som alltid är värt att prova när RS-232 inte fungerar är att prova med en annan kabel. Jag råkade ut för att seriekommunikation inte fungerade på en PC. Windows påstod att porten användes av ett annat program. Men det var lögn, för felet var att ett av handskakningsstiften i kontakten var för kort, så den anslutna apparaten fick aldrig fram svaret att den var beredd att ta emot. Det tog rätt lång tid att ana var felet låg.

Nästa steg är att försöka med någon annan GPS och så om det fungerar då.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Batterispänningen

Visst har det funnits en del diskussioner i detta forum angående sambandet mellan kommunikationsproblem och batterispänningen?
Jag har NiMH 1800mAh 1,2 volts GP batterier. Kan problemet ligga där? I och för sig fungerar det ju på den stationära pcn. Tänkte nu prova att spänningsmata GPS V externt och se om kommunikationen fungerar då.

/Leif

Spänning

Om det är spänningen som är problemet, kan det mycket väl vara så att det fungerar på en stationär, men inte på en bärbar. I den allmänna jakten på onödig effektförbrukning, brukar serieportarna på bärbara datorer ha klenare försörjning är i stationära. Då kan det bli problem, speciellt med grunkor som batteridrivna GPS, som ofta ligger under specifikationen för RS 232. Men en GPS V har väl i alla fall fyra batterier? Det blir ju av förklarliga skäl ännu sämre i en eTrex, som bara har två.

Problemet kan ändå vara att det inte finns någon negativ spänning i GPS:ns serieport, något som egentligen ska finnas.

Anders

Lösningen

I mitt fall berodde problemet på att serieporten var felkonfigurerad. Jag fick ändra på överföringsbufferten, från 16 till 6. Ju högre värde desto bättre prestanda. Vet ej varför det fungerar nu, bufferten är 16 på den stationära pcn. Märkligt men sant.
Tack för Era idéer!
/Leif

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips