Kok tid för MSR Whisperlite

Jag har lite funderingar angående mitt relativt nya kök. När jag var ute för några veckor sen tog det vääldigt lång tid att koka upp vatten, kan ha berott på att det bara vara lite bensin kvar, så jag testade det igår igen och då med full flaska.
Det tog mig 17 minuter att få 1 1iter kokande vatten från snö. 10 minter att få kokande vatten av kallt vatten. Ska det vara så här??? Har bränslet någon betydelse när det gäller effekten?

Vindskydd

Använde du någon form av vindskydd? Utan vinskydd förlängs koktiden avsevärt eftersom värmen inte stannar kvar runt kastrullen. Enklaste formen av vinskydd är MSR's aluminiumfolie som man bara formar till och ställer runt köket.
/Thomas J

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nä - så ska det inte vara!

Har själv Whisperlite 600 och är mer än nöjd.
Använde det senast i ca -15 grader och ganska kraftig vind med en koktid på bara några minuter, längre för att smälta is/snö förstås.

Som tidigare sagts, använder du vindskyddet? Det gör en helt enorm skillnad om lågan är skyddad och värmen reflekteras tillbaka.
Har du rätt tryck i flaskan? Själv brukar jag köra med ca 15-20 pumptag med fylld flaska (650 ml) och ca 40-50 med nästan tom, sen kan man reglera effekten med ventilen.

Om inte detta hjälper så vete fan - kanske smuts i bränsleslangen eller liknande. Har du förresten rätt bränsledysa, 'G' för bensin och 'K' för fotogen?

Själv tycker jag att köket går mycket bra på fotogen, men använder mest kemiskt ren bensin eftersom det kladdar mycket mindre.

Lycka till!
/Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips