Kok tid för MSR Whisperlite

Jag har lite funderingar angående mitt relativt nya kök. När jag var ute för några veckor sen tog det vääldigt lång tid att koka upp vatten, kan ha berott på att det bara vara lite bensin kvar, så jag testade det igår igen och då med full flaska.
Det tog mig 17 minuter att få 1 1iter kokande vatten från snö. 10 minter att få kokande vatten av kallt vatten. Ska det vara så här??? Har bränslet någon betydelse när det gäller effekten?

Vindskydd

Använde du någon form av vindskydd? Utan vinskydd förlängs koktiden avsevärt eftersom värmen inte stannar kvar runt kastrullen. Enklaste formen av vinskydd är MSR's aluminiumfolie som man bara formar till och ställer runt köket.
/Thomas J

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Nä - så ska det inte vara!

Har själv Whisperlite 600 och är mer än nöjd.
Använde det senast i ca -15 grader och ganska kraftig vind med en koktid på bara några minuter, längre för att smälta is/snö förstås.

Som tidigare sagts, använder du vindskyddet? Det gör en helt enorm skillnad om lågan är skyddad och värmen reflekteras tillbaka.
Har du rätt tryck i flaskan? Själv brukar jag köra med ca 15-20 pumptag med fylld flaska (650 ml) och ca 40-50 med nästan tom, sen kan man reglera effekten med ventilen.

Om inte detta hjälper så vete fan - kanske smuts i bränsleslangen eller liknande. Har du förresten rätt bränsledysa, 'G' för bensin och 'K' för fotogen?

Själv tycker jag att köket går mycket bra på fotogen, men använder mest kemiskt ren bensin eftersom det kladdar mycket mindre.

Lycka till!
/Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips