Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge.

Jag tycker inte det är så farligt med en tio år gammal karta. I mitten på 1990-talet var jag ute och seglade längs Sveriges ostkust, och hittade på ett av sjökorten jag använde information om när områdena i sjökortet hade sjömätts senast: för mer än en fjärdedel av sjökortet hade inget gjorts sedan 1860! Jo 1860, inte 1960...

Jag kan dock helt förstå att om man köper en nytryckt karta så vill man att den skall vara aktuell, men jag tror det är för mycket arbete för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att konstant uppdatera alla kartor.

Man kan ju alltid köra med satellitbilderna i Hitta/Eniro/Google i fält. Dessa är bättre uppdaterade. Men olika färska var och en av dessa. Vilken som är färskast varierar mellan olika områden.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Utekartan uppdaterar väl knappast sina kartor själva, utan köper själva informationen från Lantmäteriverket. De senare säger att de strävar efter att terrängkartor som finns i handeln ska vara uppdaterade för max 3-4 år sedan. På sin website har de en sida där man kan se läget just nu.

Man kan ju alltid köra med satellitbilderna i Hitta/Eniro/Google i fält. Dessa är bättre uppdaterade. Men olika färska var och en av dessa. Vilken som är färskast varierar mellan olika områden.

Hos oss är nog Hittas bilder närmare tre år gamla i alla fall (vår infart har plattor på bilden, inte asfalt som vi la för ett par år sen).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips