Köpråd sökes, klätterrack

Saxat från northstars hemsida: "Enda nackdelen är dess högre vikt och att det ej är någon tröst att dom har större spännvidd då man behöver en extra säkring."

Black Diamond. C4 camalot set 1-4

Är inte riktigt med på vad de menar med att man behöver en extra säkring?
Kan någon förklara?
/J

Camalots har en större spännvidd än de flesta andra kammar på marknaden vilket gör att man kan ta med sig varannan storlek och ändå täcka alla storlekar på sprickor. Vad de menar är troligtvis att detta inte är någon tröst på en led som kräver åtta kammar i olika storlek och du bara har med dig fyra stycken.

Jag skulle definitivt inte rekommendera någon att köpa ett set med camalot 1-4 som grund i sitt klätterrack. Storlek 3 och 4 är större än de flesta behöver, i synnerhet fyran. Skaffa istöllet camalot 0.5-2 som är de mest gångbara storlekarna i de flesta svenska klätterområden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja, så menar de nog. Nej, hade nog tänkt att gå längre ner i storlek. Står samma text på alla storlekar. Lutar nog åt Rock Empire istället och deras flex serie. Har dock använt upp till 140mm spännvidd fast inte i Sverige då...
/J

Jag kan absolut rekomendera RE Flex. Jag tycker de är bättre än REs "värsingmodell" Comet eftersom de har en ordentlig tumögla vilket gör dem lättare att hantera. Den långa slingan kan också vara bra i många lägen.

hej där

köp wallnuts kilar, gärna dubbletter av storlekarna 2-5 Aliens blå, grön, gul, röd, grå, sen dår du över till camalots från 0,75-3:an

Skippa häxorna, jag har enbart tradklättrat i flera år och har aldrig brukt häxor, bara mer att bära på, om du går längre turer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips