köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?)

Hej, jag tänker köpa en hopfällbar kajak eller kanadensare.
Det som däremot gör det svårt att välja är användningsområdet. Jag är inte lika sugen på skärgården som på tex. fjällsjöar och floder. Men om jag dessutom vill kunna paddla där det är lite tuffare vatten så blir valet en feathercraft. Det tråkiga med en kajak (k1) är att jag inte kan bjuda med en kompis :) eller två!

17000.jpg

300-K1%20Expedition-p.jpg

Någon som har någon spontan kommentar?

Åpple eller päron?
Du måste först specificera ditt brukarområde. Provpaddla säger flera och ego instämmer.
En K2 faltboot kan du även segla med, solo. Att få tillverkat ett solokapell till en 2a är oxså möjligt samt du blir mycket starkare av att paddla en 2a solo. Men det är inte samma sak som att paddla en K1.
Kanotgarderoben bör övervägas för om du ser det som din sak att hålla dina kamrater med flytetyg och utrustning kommer du snart nog att behöva ett kanothus.
Så börja med att provpaddla, det kanske är så att vad du egentligen behöver är en rubust Canadensare?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja det är ju två väldigt olika alternativ det där. Kommer du bära på kajaken/kanoten mer än några hundra meter i stöten? I så fall bör du överväga mycket lättare alternativ.

Hur definierar du tuffare vatten? Öppet hav eller fors?

Priset inte avgörande gissar jag när du funderar på Feathercraft?

Aluminiumramar och träramar har olika fördelar. Helt uppblåsbara modeller utan ram har andra fördelar. T.ex Gumotex har en del intressanta modeller om medel/toppfart inte är så viktigt.

Har nu en Nautiraid Narak, hopfällbar kajak av "grönlandsmodell", tidigare haft modeller från Feathercraft, Pakboats, Gumotex & Advanced Elements. Så kanske kan bidra med lite input om duär mer specifik.

Edit: Slänger in en ny och intressant "bubblare": Klepper Bakyak www.backyak.de du kan ju gärna köpa den så man kan få en recension :)

Eftersom Allyns ram sviktar en del ålar den sig över en hel del hinder, säger de som testat. Den tål alltså oväntat mycket. Dessutom är ju canadensare så trevliga!

Backyaken var jättefin!

Har nu en Nautiraid Narak, hopfällbar kajak av "grönlandsmodell", tidigare haft modeller från Feathercraft, Pakboats, Gumotex & Advanced Elements. Så kanske kan bidra med lite input om duär mer specifik.

Edit: Slänger in en ny och intressant "bubblare": Klepper Bakyak www.backyak.de du kan ju gärna köpa den så man kan få en recension :)

Du har verkligen satsat på udda kajaker! Kul!
Backyaken från Klepper var ju riktigt rolig och snygg. Nytänk.
Lite synd att kajaken är fördelad på två (2!) ryggbördor.
Har denna visats på någon mässa i Sverige?
Jag skulle faktiskt vilja se den (och prova den!).

thomas

"Backyaken från Klepper var ju riktigt rolig och snygg. Nytänk.
Lite synd att kajaken är fördelad på två (2!) ryggbördor"

Jo, men m.t.p. att det är en hårdskalskajak med ett antal sektioner var det nog svårt att komma ifrån 2 paket. Och det är ju en 2-manskajak dessutom. Lär i alla fall rymmas inuti de flesta bilar utan problem. Vikten är rimliga 22 kilo, lågt för en K2, och priset ca €3800, också det lågt med tanke på att den är gjord i kolfiber. Modellen är helt ny så tror inte den visats på så många platser ännu. Finns mer info på fällkajak-forumet:
http://foldingkayaks.org/phpBB/viewtopic.php?f=55&t=4130
http://foldingkayaks.org/phpBB/viewtopic.php?f=7&t=4144

Att använda den som två separata paddelhalvor, med segel som katamaran och som pulka (!) tror jag inte mycket på, men den verkar ha förutsättningar att vara en sjösäker och hyfsat snabb K2 med rejäla packutrymmen. Om jag skulle köpa en K2 som ryms i lägenheten vore den nog huvudkandidaten nu. Priset är ju lägre än de flesta Feathercraft-modellerna t.ex. Och sammansättningen lär vara snabb och smärtfri.

Hej, jag tänker köpa en hopfällbar kajak eller kanadensare.
Det som däremot gör det svårt att välja är användningsområdet. Jag är inte lika sugen på skärgården som på tex. fjällsjöar och floder. Men om jag dessutom vill kunna paddla där det är lite tuffare vatten så blir valet en feathercraft. Det tråkiga med en kajak (k1) är att jag inte kan bjuda med en kompis :) eller två!

17000.jpg

300-K1%20Expedition-p.jpg

Någon som har någon spontan kommentar?

Glöm inte nestorn bland faltkajaker - Klepper. Äger själv en Aerius I och har haft en Aerius II.

http://www.klepper.de/en/single-seater/aerius-i-sl-490.html

Amerikanska Longhaul Folding Kayaks är också fina och har eg. en smartare monteringsmekanism än Klepper:

http://longhaulfoldingkayaks.com/boats/mark1.php

/Mats

Jag hart en Ally som jag är mycket nöjd med. Skall du paddla mest ensam så blir den jobbig. Den ligger högt i vattnet och är mycket lätt vilket gör att vinden lätt tar den samt att man vrider sig runt sin egen axel betydligt mer än i en glasfiber eller alukanot.
Är man två är den riktigt bra, speciellt i stökiga åar.
Att en hopfällbar kanot har nackdelar i snabbhet men för mig överväger transportmöjligheten allt, har transporterat den på cykelkärra, på tåget, på mc:n och i bilen.

Jag har också en Ally 15´ och visst är den otroligt lättmanövrerad men jag upplever det inte som överkänsligt. Nu ska väl tilläggas att jag alltid har använt den med packad ryggsäck och att min hund alltid sitter i fören.
I serien "Inga Grenser" så la Lars Monsen sandpåsar i för och akter när två utav tjejerna skulle paddla, kanske just för att de var lite för lätta och ovana...

Fördelarna som jag tycker, varför jag bytte från glasfiberkanadensare till just Ally är.

Lätt att hantera själv, väger 20 kg mindre än min Clipper jag hade.
Jag får in den i kofferten på bilen och ska jag köra den uppfälld så är det en barnlek att bära den till bilen och kasta upp den på taket.
Jag förvarar den hopfälld i förrådet

Listan skulle kunna göras hur lång som helst med alla fördelar som jag ser det.

/Dennis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips