Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt?

Är troligen i färd med att köpa en begagnad Yoo-A-Kim för att få med oss bebisen ut i sommar.

Motivet för den modellen är ffa att jag når honom från framsitsen om det skulle krisa, vilket jag räknar med att det gör emellanåt. Jag tror inte att man gör det från de andra K2/K3:eek:rna. Och så är det väl den stabilaste familjekajaken som finns? Jag inser att det ingår "pråmkänsla" till viss del, men vägt mot att inte komma ut, så känns det ändå ok.

Min fråga är om det är ett hyfsat köp att ge 15-17000 för en ca 15 år gammal båt?
Eller hur lång livslängd kan man räkna med? Finns det risk för att det finns skador som jag inte upptäcker som gör att man bör avstå?

Kom med input är ni snälla, snart är semestern här :)
 
Köp tycker jag! Mkt gediget bygge...har själv haft en med nyfödd bäbis hängande fram på mamman + 2 småbarn i mitten sittbrunnen...funkade bra å jag blev jättestark på kuppen ;)
Ända minus jag kan komma på är att den var lite tung få upp på biltaket!
Ps Tror inte du behöver vara rädd för dolda fel heller...

/Janne
 
Köp tycker jag! Mkt gediget bygge...har själv haft en med nyfödd bäbis hängande fram på mamman + 2 småbarn i mitten sittbrunnen...funkade bra å jag blev jättestark på kuppen ;)
Ända minus jag kan komma på är att den var lite tung få upp på biltaket!
Ps Tror inte du behöver vara rädd för dolda fel heller...

/Janne

Hängande på mamman?? Inte i någon sele eller så, utan " löst" väl??
 
Har bara

bra erfarenheter av VKVs Yoo-A-Kim i familjesammanhang. Det går utmärkt att ha bebisen framtill i mittbrunnen som du beskriver. Ett stänkskydd baktill i mittbrunnen så att akterpaddlaren ej skvätter på de som åker i mittbrunnen är ett bra komplement.

Om det är rimligt att betala så mycket som du skriver ovan för kajaken kan givetvis diskuteras. Men du lär få igen investeringen om du säljer kajaken vidare efter ett antal år. Livslängden på kajaken borde röra sig om 100 år eller så den enda kajak som har Sjöfartsverkets blåa skylt.

Thure

På bilderna nedan ser du lite av vårt skjutbara stänkskydd i plexiglas.
 

Bilagor

  • IMG_7425.jpg
    IMG_7425.jpg
    60.1 KB · Visningar: 3,266
  • IMG_7428.JPG
    IMG_7428.JPG
    146.6 KB · Visningar: 2,763
  • IMG_8292.jpg
    IMG_8292.jpg
    41.8 KB · Visningar: 3,238
Material runt plexiglaset?

bra erfarenheter av VKVs Yoo-A-Kim i familjesammanhang. Det går utmärkt att ha bebisen framtill i mittbrunnen som du beskriver. Ett stänkskydd baktill i mittbrunnen så att akterpaddlaren ej skvätter på de som åker i mittbrunnen är ett bra komplement.

Om det är rimligt att betala så mycket som du skriver ovan för kajaken kan givetvis diskuteras. Men du lär få igen investeringen om du säljer kajaken vidare efter ett antal år. Livslängden på kajaken borde röra sig om 100 år eller så den enda kajak som har Sjöfartsverkets blåa skylt.

Thure

På bilderna nedan ser du lite av vårt skjutbara stänkskydd i plexiglas.

Tack, för input. Bara vi kommer iväg ut, så är det en bra affär tycker jag, oavsett peng (men helst vill jag ju inte känna mig helt rökt... ;-)

Jag har sett din fina konstruktion med plexistänkskyddet förut, nåt sånt skulle ju vara toppen. Vad är det för material i det svarta runt omkring? Har du fäst det i sittbrunnskanten eller sitter det genom att det spänner mot kanten från insidan??

Sara
 
Fick

ärva skyddet från en annan förälder som använt det på en barnsläpkonstruktion för isbruk. Det svarta är plaströr som är fixerade med terylenlina genom hål i plexigllasrutan.. Skyddet sitter med plastkarbinhakar i däckssidolinorna och är därmed skjutbart framåt bakåt.

Thure
 
Kom med input är ni snälla, snart är semestern här :)

Köp säger jag.

Vi har en som vi köpte begagnad ca 1993, den är i samma skick fortfarande. Tappade en sprint till rodret en gång, vi fick en ny av VKV direkt.

Har paddlat den med bäbis sovande under fördäck, med tre barn och campingutrustning i mitten, två man i ytterskärgård, osv. Lite pråmig är den men hyfsat snabb och går bra i sjö. Framför allt tål den att lite större barn hänger över ena relingen och plötsligt bestämmer sig för att byta sida.
 
om du är jävligt på hugget så kan du hitta en för under 10000, men då måste du ha tur å se snnonsen direkt och kasta dej i bilen så fort du vet att den inte är såld. full gas bara!!!

jag har 2 st och dom har jag gett 8000 och 8500 för. det är inga vrak. sen har jag köpt dom sköna kolfiberförstärkta sitsarna med luftkuddar och ryggstöd från VKV. vi har 2 st för att det är smidigt att ha den ena inställd för mej bak och den andra inställd för men tjej bak. då är det bara att bestämma vem som ska styra och sen tar man rätt kajak : )
dessutom va dom ju inte så dyra så då kan man kosta på sej att ha flera : )

lycka till med letandet.

ps. dagen innan jag köpte den för 8000 så skulle jag ha köpt en i småland för 17000 om jag hade fått det, men jag var nr 2 och den som var först tog den.
jävla tur det : )
 
Hemtransport?

om du är jävligt på hugget så kan du hitta en för under 10000, men då måste du ha tur å se snnonsen direkt och kasta dej i bilen så fort du vet att den inte är såld. full gas bara!!!

jag har 2 st och dom har jag gett 8000 och 8500 för. det är inga vrak. sen har jag köpt dom sköna kolfiberförstärkta sitsarna med luftkuddar och ryggstöd från VKV. vi har 2 st för att det är smidigt att ha den ena inställd för mej bak och den andra inställd för men tjej bak. då är det bara att bestämma vem som ska styra och sen tar man rätt kajak : )
dessutom va dom ju inte så dyra så då kan man kosta på sej att ha flera : )

lycka till med letandet.

ps. dagen innan jag köpte den för 8000 så skulle jag ha köpt en i småland för 17000 om jag hade fått det, men jag var nr 2 och den som var först tog den.
jävla tur det : )

Då antar jag att du inte är intresserad av att sälja av den ena (blink).
Den jag hade hugg på försvann, så jag letar vidare,

Någon som vet om de passar att lasta i J-bågar på takräcket (de som vi har till våra K1:eek:r) eller om det är smartare att lägga dom på takräcket (med nåt mjukt emellan) eller behöver jag fixa kajakvaggor??
 
jag skulle lägga den på vanliga VKV-hållare. högkant känns inte så vidare för då hamnar belastningen på sidan av kajaken och det är verkligen inte Yoo-A-Kimens starkaste sida.
man kan använda VKVs vagn och ha kajaken på även när den är fulllastad eftersom vagnen stöder på "rätt" ställe på botten. dvs där dom längsgående skotten sitter. så det pallar den för. men jag tycker INTE att du ska köra den på taket på annat sätt än på VKVs hållare så kajaken ligger rättvänd. inge jävla högantkörning, även om vissa har gjort det : ) (inte jag)

nej, ingen av dom är till salu : )
 
Uppgradera 90-tals Yoo-A-Kim

Hej,
Ska åka och hämta vår "nya" Yoo-A-Kim imorgon. Såg i tråden att någon hade uppgraderat sitsarna. Hur går man till väga och vad är kostnaden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.