Köpa vilken skaljacka och i USA...

Trivs egentligen ganska bra med min Tierrajacka, 3-lagers GoreTex XCR, som jag haft ett par år (modell kommer jag inte ihåg).

Grejen är nu att jag vill en jacka som är mer direkt anpassad för intensiva aktiviteter, kanske lite tunnare, lite tajtare passform och det som alla eftersträvar...bra fukttransport utåt och så lite som möjligt innåt...

Jag har inte hållt mig uppdaterad med utvecklingen av GoreTex och nya "andas" material och tar därför gärna emot direkta tips och erfarenheter på material och modeller.

Ps. sedan får den ju gärna finnas i USA till ett lägre pris eftersom jag åker till Washington i och om en vecka...

/Olof
 
Har väl inte direkt uteslutit mjukt skal, men jag har inte satt mig in i fördelar/nackdelar. Antar att de andas bättre men tål väta sämre...frågan är bara i så fall hur mycket sämre...

Hur är det med Alpha SL i Packlite? Kanske är det något åt det hållet jag är ute efter...
 
Paclite är lätt, mycket lätt. Jag har aldrig ägt en jacka i Paclite så slitstyrka vet jag inte något om. XCR har jag dock både klättrat och skidat i och det håller bra enligt mig (självklart finns det 1000 olika kvaliteter...).

Ang. mjukt vs. hårt skal så finns det oändliga trådar här på Utsidan som debatterar för- och nackdelar. Som tips på en fin mjukskalsjacka med bra vindresistens och vattentålighet rekommenderar jag Arc'teryx Gamma MX som jag har använt under ett par års tid och är ytterst nöjd med. Dock gäller det att inte låsa sig till vissa val (även om jag ibland blir lite singel-branded..).
 
Det har kommit något nytt gore-tex membran som heter pro shell som ska andas bättre, vara lättare och slitstarkare än xcr.
Oscar
 
Förut var amerikanska och kanadensiska bolag billigare än ex europeiska i USA (pga. tullavg.). Vet inte hur det är nuförtiden. Jag skulle titta på deras "inhemska" företag som Marmot, NTF, Arcteryx (som egentligen är finskt idag sen Amor SP köpt det)mfl.
 
Varför Goretex?

Alla sk andas membran är lurendrejeri. De andas lika bra som en båtpressening.Skall man ha en skaljacka så bör den vara försedd med ventilationsmöjligheter.
Hela grejen med "andasmaterial" där tillverkarna skörtar upp köparna med hutlösa priser för lite väv är att man spelar på din "livsstil" dvs hur du vill bli uppfattad av andra -tex "aktiv" friluftsmänniska eller kanske golfare etc.

Köp märkesfritt -det finns lika bra presseningar till billigare peng.
 
Re: Varför Goretex?

betag; sa:
Alla sk andas membran är lurendrejeri. De andas lika bra som en båtpressening.Skall man ha en skaljacka så bör den vara försedd med ventilationsmöjligheter.
Hela grejen med "andasmaterial" där tillverkarna skörtar upp köparna med hutlösa priser för lite väv är att man spelar på din "livsstil" dvs hur du vill bli uppfattad av andra -tex "aktiv" friluftsmänniska eller kanske golfare etc.

Köp märkesfritt -det finns lika bra presseningar till billigare peng.
det är tråkigt när man känner sig frånsprungen av utvecklingen!
det var bättre förr!
 
betag; sa:
Alla sk andas membran är lurendrejeri. De andas lika bra som en båtpressening.Skall man ha en skaljacka så bör den vara försedd med ventilationsmöjligheter.
Hela grejen med "andasmaterial" där tillverkarna skörtar upp köparna med hutlösa priser för lite väv är att man spelar på din "livsstil" dvs hur du vill bli uppfattad av andra -tex "aktiv" friluftsmänniska eller kanske golfare etc.

Köp märkesfritt -det finns lika bra presseningar till billigare peng.

Kanske är det dags att skapa ett helt eget forum där alla som vill negga om Goretex mm kan göra det tillsammans och för sig själva?
Sen kan ju vi som tycker att Goretexplagg har sina fördelar gå in där och läsa när vi har lust...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
hkn Vill köpa Lundhags Forester Kläder 7
Eckepecke Jaktbyxor - Härkila extreme, köpa eller inte? Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
pelka Måste köpa Kängor! Kläder 18
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
såg kommer nog köpa M/59 kängor Kläder 2
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
såg köpa m/90 vinterkängan Kläder 16
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
peter1959 Vad köpa för skor ? Kläder 8
KrilleÅ Köpa ny ryggsäck! Haglöfs Matrix 60, reflektioner & tips Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
niklaz Köpa kängor i Frankrike (Serre med omnejd) Kläder 0
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
realdoll köpa ny jacka, hjälp!?!? Kläder 3
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
Vandrare Köpa Kavu byxor? Kläder 5
torols NÅGON ATT KÖPA SKOR IHOP MED Kläder 8
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
SFB Köpa northface Mcmurdo från USA Kläder 1
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
epix köpa smartwool på www? Kläder 2
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
Mathew Vart köpa linser till Rudy Project? Kläder 11
Mandalay Var köpa Mountainhardwear Kläder 9
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
avslutad120814 Militärkängor, köpa militär utrustning - var? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.