Köpa skridskor

Hej!

Efter premiären igår (lånade skridskor) har jag plan på att införskaffa långfärdsskridskor i vinter, funderar även på ett skate-paket (längd) och tror därför jag vill ha skatebindning på skridskorna för att använda skatepjäxorna.

Tycker lundhags EXA verkar vara en schysst skridsko. Va tycker ni?

Ang. bindning. Kommer förmodligen köpa Fischer skate grejer, skall jag då sätta en Fischer bindning på skridskon? (Passar de?) Eller måste det vara salomon bindning? (Passar fischer pjäxorna till salomon?)

Någon kunnig själ som har någon kommentar till detta?

Andra kommer ha klokare råd och har bättre koll.
Men spontant är min reaktion att jag, nu när jag kan välja, inte skulle vilja åka skridskor i mina skatepjäxor.
De är alldeles för tighta, tunna och hårda för att ha på sig en hel dag på skridskotur.
Däremot hade jag nog provat att åka (skate)skidor i skridskopjäxorna när det var som kallast förra vinter. Dock passar de inte i bindningarna så det funkade inte.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fischer passar inte till salomon bindning, du ska ha rottefella.

Vi har alltid kört skatepjäxor till långfärdsskridskorna, men ingen värstingmodell.

Min sambo köpte Fischer i syfte att ha både till skidor och skridskor. Det fungerade inte något vidare då hon upplevde att hon inte orkade en hel dag med ovannämna. Därefter blev det massor av strul med olika bindningar och där dessvärre flera butiker visade på en skrämmande okunnighet. Till slut blev det Rottefella BC (det finns nämligen ett antal olika rottefella också). och nu använder vi samma pjäxor till skridskor såväl som turskidor. Kanske inte det mest optimala när det gäller fart, men täcker gott och väl våra behov.

Har precis skaffat Fischer Carbonlite från 09/10 som sitter tight, Rottefella NNN R3 och Skryllemarks röd. Känns väldigt lätt på foten. Ska testköra på onsdag.

Jag tror att de flesta i butik rekommenderade skridskopaket bygger på flera kompromisser som för med sig en del problematik:

1 bindningen är gjord för turskidåkning
2 pjäxan är gjord för turåkning på skidor
3 skridskon är dumt nog konstruerad som en skida med centrerad bindning

Kompromissen skapar problem när den används för skridsko:

1 avsaknad av sidojustering för bindning.
2 tyngd (en skida behöver inte lyftas)
3 oledad i ländriktning
4 avsaknad av ankelstöd för att stötta skate-skär.

Det kanske säger sig självt men jag tycker att man ska framhålla behovet av sidojustering. Har man inte tyngdpunkten centrerad i foten blir det en hävstångseffekt som man tar upp i varje skär med extra belastning på delar av fot och ankel till följd. Svåråkt helt enkelt.

Skryllemarks blå och röd samt Pikmakarn svart kan justeras i sidled. Resten av löshäls skridskorna är i mitt tycke felkonstruerade och bör undvikas om man inte råkar ha "perfekt balancerad fot" eller lyckas hitta en pjäxa som kompenserar.

Min upplevelse är att skateskor är konstruerade för att ge stöd åt ett skridskoskär, dvs. ledade i längdriktning med stöd över ankeln. Backcountry/tur skor upplever jag däremot som en kompromiss för skridsko gjorda för att gå och åka skidor med.

Men men vi får se hur det går, jag är i alla fall förhoppningsfull!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips