köpa skidor

Efter några års frånvaro från telemarkskidåkning ska jag starta om i vinter. Har åkt mycket förrut, mest i fjällterräng men även backe. Nu har jag små barn så det blir mest backe de närmaste åren. Jag känner mig helt novis på skidbranschen. Söker tips, råd och tankar inför inköp av nya skidor. Dela gärna med er även kring bindningar!!!
Tack Kajsa

Inte så lätt

Du nämner bara skidor och biningar i din fråga och valet av skida beror mycket på vad man har för pjäxor.
Med dagens skidor med kraftigare skärning så bör man ha en stabil pjäxa med spännen halv hög till hög. Har du det så tycker jag att du skall ge dig på ett par skidor som har ingefär 100-63-90 i skärning typ tex Stinger som också är en relativt billig skida men ändock en kanon skida den funkar till det mesta utom att gå på tur. Bindning är lite svårare för ingen kan bestämma sig vad som är bra eller dåligt. Men Tex Chilli eller Targa G3 verkar vara dom mest gång bara bindningarna och ett måste är plattor på ca 12-15 mm för att man skall kunna utnyttjag Carving skidans egenskaper och ha kul

Snart kommer snön så lycka till

fredrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips