Köpa racercykel

Jag har tänkt köpa en racercykel. Jag är nybörjare och skulle vilja ha tips på olika cykel-modeller. Hur stor ska ramen vara, jag är 167 cm lång. Vad behövs det för annan utrustning? Vad ska man tänka på innan man köper en cykel?

Cykelköp

Hej!

Om du går till en bra cykelbutik kan de hjälpa dig med måtten. I Stockholm finns t.ex. Europeiska cykelimporten som jag tycker ger bra service.

Cykelskor med anpassade pedaler är ett klart bra tillbehör. För landsvägscykling vill man ha en större anläggningsyta mellan sko och pedalclip än för MTB.

Se till att du inte får de smalaste däcken. 700c x 23 ger lagom dämpning. 700c x 19 finns men blir för stumma.

Sadelval kan vara svårt och här blir det till att testa sig fram. Den dyraste är troligtvis inte den mest bekväma, utan troligtvis för hård för att passa en nybörjare. Efter några turer brukar baken vänja sig vid sitsen.
Cykelbyxor är bra. Se till att tvätta dem efter varje användning då salter och bakterier frodas i dem. Om man är oförsiktig med hygienen får man lätt finnar i sitt-regionen.

MVH/ Erik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
beg?

Hej Olle.

Kolla gamla trådar genom att söka på racer i forum cykel så får du många tips.

Ett återkommande råd är att köpa begagnat via t ex Fredrikshofs hemsida. En bra bok för den intresserade är Long Distance Cyklists handbook som jag recenserat här på Utsidan. Där finns mycket matnyttigt om rammått träning utrustning mm.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips