Köpa ny mtb

Nu är det dax att köpa en ny mtb och jag undrar om det är någon som har ett bra tips? Vill köpa en mtb främst som träningsredskap att använda i terräng och på grusvägar. Bor i Stockholm och har varit inne på cykloteket och blivit rekomenderad två cykelmärken, Commencal eller Scott. Tänkte höra om det även är något annat märke som jag bör kolla upp?

Tror att jag kommer att köpa en framdämpad cykel, vill ha bra växlar och bromsar så den kommer nog att hamna i prisklassen mellan 12000-18000 kr. Så vad borde det givna valet vara?

Mvh Emma
 
Både Commencal och Scott gör bra cyklar, men som sagt var det finns så mycket mer. Fråga på happymtb.org och du kommer få massor med svar.
Kona Kula kanske skulle kunna vara ytterligare ett alternativ. Cyklar själv för det mesta omkring i skogen på en Scott. Handlar om vilken du tycker är skönast att cykla på om de olika alternativen annars är jämbördiga när det gäller komponenter och pris.
 
Det finns massor av märken och för dom pengarna kan du få en riktigt fin HT(=hard tail=framdämpad)
Kolla som sagt på happymtb för mer tips.

Vad är du ute efter, mer specifikt? Att cykla fort med sikte på tider i långlopp eller andra tävlingar eller mer att ha roligt i skogen?
Hur tror du fördelningen stig - grusväg kommer vara?
 
Mitt tips är att undvika amerikanska märken. Trek, GT, Giant m.fl. är dyra mot för vad man får för bestyckning. Jag köpte själv nyss en Cube ltd race från UK med Reba SL, XT/SLX, Formula oro m.m. för ca 12500+frakt (chainreactioncycles). Ta en titt på märken som t ex Cube, Ghost och Full Dynamix (finns hos cyclecomponents.com) som jag tycker ger betydligt mer valuta för pengarna än många av de amerikanska märkena. Jämför man t ex min Cube med Giants modeller så får man gå upp till drygt 17000 kr för att få motsvarande komponenter (Giant xtc 1).

http://www.cyclecomponents.com/
http://www.chainreactioncycles.com/
 
Nu är det dax att köpa en ny mtb och jag undrar om det är någon som har ett bra tips?
Tror att jag kommer att köpa en framdämpad cykel, vill ha bra växlar och bromsar så den kommer nog att hamna i prisklassen mellan 12000-18000 kr. Så vad borde det givna valet vara?

Jag har inga givna val eller ens märken att tipsa om, i den prisklassen kommer du att kunna hitta många toppenhojar!

Beroende på hur lång du är kanske det är värt att fundera på om du ska söka en tjejspecifik cykel, fast då minskar ju utbudet betydligt. Förutom de mest synliga och uppenbara skillnaderna, så har tjejer oftast "längre ben per totallängd" än killar, så det kan ge lite olika förutsättningar hur det känns att sitta på hojen. Men är du "tillräckligt lång", sisådär 170 cm eller längre, spelar detta mindre roll.

Jag är äckligt nöjd ägare till en fulldämpad Trek Fuel EX7 som jag fyndade som fjolårsmodell tidigare i år, men det kanske är lite för sent att kunna göra den typen av fynd just nu. Men som sagt, kolla på http://happymtb.org/forum/butiker/index.php?hide=1 och leta bland de engelska och/eller tyska nätbutikerna, så kan det gå att göra bra affärer. Även om det såklart är skönt att få provsitta innan.

Jag har piffat upp min med en dam-specifik sadel från Specialized, och i butikerna där deras sadlar säljs finns det oftast en mätanordning så att man kan välja rätt sadelbredd utifrån avståndet mellan sittbenen.

Kan du tyska är t ex tidningen Bike full av tester och recensioner:
http://www.bike-magazin.de/
En annan bra tidning är engelska What Mountain Bike.
 
Tjejgeometri är ett oerhört fånigt begrepp, skillnaden mellan individer i gruppen "män" är mycket större än skillnaden mellan genomsnittskvinnan och genomsnittsmannen.

Tjejer kan dock vilja ha lite bredare sadel och smalare styre men det är i vilket fall sådant som man måste anpassa på individnivå. Fast går man igång på rosa blommor i lacken är det en bra grej, iofs..

Vill man ha mycket cykel för pengarna är t.ex. http://www.canyon.com/_se/ ett tips. Håller dock inte med om att Giant skulle vara dyra för sin komponentnivå.

Köp du en Commencal på Cykloteket, de är fina. Cykloteket hjälper dig dessutom med mekproblem den första tiden och att ha nära till en handlare med generösa öppettider kan vara värt att cykeln blir lite dyrare.
 
Tjejgeometri är ett oerhört fånigt begrepp, skillnaden mellan individer i gruppen "män" är mycket större än skillnaden mellan genomsnittskvinnan och genomsnittsmannen.

Sant. En cykel i rätt storlek, oavsett kön, är det såklart som är nummer ett. Och det finns mycket anpassningar att göra med t ex sadel och styre, för alla. OK!
 
Jag kan hålla med om att Cube är prisvärd liksom Canyon. Jag gick från en Giant NRS1 (pga fel storlek) till en Cube AMS PRO. Fick en lättare cykel med bättre spec till 60% av priset. För de pengarna du nämner kommer du att få en bra hard tail oavsett märke. Försök att hitta något med bra hjul och framgaffel då dessa är dyra poster att uppdatera senare och inte slits ut på samma sätt som tex växlar.
 
Har själv en Kona Cinder Cone som jag är otroligt nöjd med! Den har fjädring fram å helt underbara hydraliska skivbromsar! Det är en ren njutning att cykla i skogen å på små fina stigar med den! Sen kan man ju förstås drömma vidare;)
Skulle gärna kunna låsa gaffel när jag cyklar uppför(helst med nån liten spak på styret då) å helst skulle jag vilja att den var 2-3kg lättare! Men då kostar det lite mer än dom 10 000:- jag betalade!
Det blir min nästa drömcykel ;)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
hzz köpa mtb Mountainbike 11
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.