köpa mtb

Funderar på att skaffa ny mtb. Har sett en Univega Flyte 770 till ett bra pris. Undrar nu om det är någon som vet om det är något att ha? Skall endast motionscykla i skogen 2-3 ggr/vecka.
 
Även om du "bara" tänker cykla två-tre gånger i veckan så köp absolut en heldämpad cykel men den får inte vara tyngre än 12 kg. Jag åker själv på en heldämpad Spec.FSR XC och är toppennöjd. Fler XC-åkare borde prova heldämpat. Man går inte tillbaka till en bakstelcykel efter det.

N.
 
Mina råd

Trots att jag bara ägt min MTB i tre månader så tänkte jag ge lite råd. :)

Jag tycker inte alls att bakdämpat är speciellt viktigt om man inte kör väldigt speciellt. D.v.s. mycket störtlopp och svåra stigar. Vad det däremot tillför är dyrare pris, tygre cykel, mer underhåll och ytterligare en sak som kan gå sönder.

Mina råd är att köpa en cykel som kostar minst 6000 kr för allt billigare (om det inte är på rea) innehåller skräpkomponenter.

Jag skulle satsa på Deore LX växlar och Rock Shox Judy framdämpning. Priset för en sådan cykel kanske ligger runt 7000:-. När jag funderade på olika cyklar så tittade jag bl.a. på Trek 6700, Gary Fisher Aquila och en Kona cykel som jag glömt namnet på. Förstås, jag köpte till slut begagnat och det rekommenderar jag. Speciellt om man köper av ett proffs så att man kan komma tillbaka och fråga dumma frågor om cykeln. ;)

/Jonas U
 
Varför?

Vilka argument är det då som du framhåller? Själv har jag kört en del dh och nu när jag inte tävlar är definitivt en framdämpad definitivt det optimala för mig. Det är roligare, 20 ggr mindre underhåll, bättre respons och, ja listan kan göras oändligt lång :). Jonas
 
Specialized rockar!

Tjena,
Specialized rockar fett!!
Vilken FSR-modell kör du med?
Har du kört länge med Specialized och fungerar
dämparna som dom ska?
Kör själv med en Stumpjumper M2 och är nöjd med den
men heldämpat kanske vore nåt.

ride on.
 
Ny MTB.

Jag håller med "utter (Jonas Utterström)". Som "första" MTB för motionscykling är det bra att köpan en för 6-8000:-, Deore komponenter (minst) osv.
Har själv haft en Merida i denna klass, för det endamålet och det har fungerat ypperligt! Har dock börjat köra mer och mer Långloppstävligar, så är nu sugen på att uppgradera till något bättre. Antagligen blir det Specialized. Deras Stumpjumper är ju så sköna!
 
Bakdämpare eller ej?

Håller helt med Jonas & Jonas, du kan ju få en bra begagnad hardtail för 5-6 tusen, (en kompis köpte en Giant med XT prylar, Judy XC dämpare och en massa kläder osv för under 6000!).

Du får inte mycket till heldämpad XC cykel för de pengarna, skall du använda den som XC cykel vill du kunna låsa bakfjädringen och de modellerna är inte billiga... speciellt om de skall väga under 12kg!
(Specialized S-Works FSR XC, fin cykel men lite dyr kanske ca 25000:-, tex http://www.mbuk.com/test_bike_page.asp?sec=TST&id=4061)

Har en heldämpad oxå som lekcykel (Gigant XcX) inte direkt XC specad och jag skulle inte cykla nå långt på den om det inte skulle vara enormt mycket nedför! Så fort det innebär lite klättring så är min hardtail enormt mycket bättre!
[Ändrat av fafner 2001-10-01 kl 01:01]
 
Köp bra grejor fr början

> Funderar på att skaffa ny mtb. Har sett en Univega Flyte 770 till ett bra pris.
> Undrar nu om det är någon som vet om det är något att ha? Skall endast
> motionscykla i skogen 2-3 ggr/vecka.

Vet inget om Univega, annat än att de ser tunga och otympliga ut, raffiga att cykla till kontoret på möjligen, men knappast gjorda för ihärdig singletrackåkning. Detta är dock bara mitt intryck jag vet egentligen inget mer om dem än att de ser tunga ut.

Ska du ut 2-3 ggr i veckan är Du en ganska inbiten MTB-åkare och borde köpa något bättre. Cyklar som håller på sikt och dessutom är roliga att åka på börjar på ca 10 000 kr nu när säsongen för sommarcyklister är slut och priserna är låga. Heldämpade som det ska bara någon mening med, alltså vara bättre än en framdämpad, börjar vid ca 20 000. Det är bättre att köpa EN bra cykel som Du verkligen är nöjd med än att köpa en som Du snart vill ersätta.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Datum!!

Vill i all vänlighet upplysa om att jag ställde frågan för över ett år sedan.

Köpte till slut en Kona Caldera, framdämpad med XT, för 8 500:-. Är mkt nöjd.

MVH
/mathias
 
Det har varit så tyst

> Vill i all vänlighet upplysa om att jag ställde frågan för över ett år sedan.
Oj, det såg inte jag, tog tråden för ny, det har varit så lite trafik här ett tag.

> Köpte till slut en Kona Caldera, framdämpad med XT, för 8 500:-. Är mkt nöjd.

Grattis, för att det inte blev en Univega, inte för att jag någonsin provat men Kona sägs höra till de bästa.

Vänligen
Per
 
Kona.

Hoppas att jag inte uppfattades som sur. Ville dock påpeka att frågan inte längre var aktuell.

Huruvida Kona tillhör de bästa är jag osäker på men bra är de. Hur som helst är de fantastiskt roliga att cykla på och jag kan varmt rekommendera dem. Tåliga är de också vilket inte är att förringa.

MVH
/mathias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.