Köpa mtb i USA?

Hej

Jag är helt grön på cyklar, men är riktigt sugen på att börja köra lite mera aktivt i skog och mark.

Har fått rådet att köpa en begagnad cykel, något som också verkar stämma överens med de flesta inlägg jag läst på detta forum. Problemet är väl att jag är *helt* grön på detta, jag har fortfarande lite svårt att hålla isär begreppen vad gäller olika bromsar, ramar, växlar osv.

Däremot tycks jag ha förstått att cyklarna generellt ligger mycket lägre i pris i USA. Om man nu skulle åka dit (till Florida närmare bestämt) om två veckor, finns det möjlighet att köpa cykeln där och frakta hem på flyget? Jag antar att cykeln kommer färdigförpackad i kartong, så det borde inte vara större problem att skicka det som bagage. Frågan är hur väl behandlad den blir i frakten? Och hur blir det med garantin? Är det världsgaranti på t.ex. Kona?

Slutligen, känner ni till några bra postorderfirmor, både i USA och Sverige/Europa?

Min budget var tänkt att ligga på 5-6k för en begagnad cykel här i Sverige, exklusive hjälm, skor och byxor.


Tacksam för svar!
 
Hej
Jag köpte min cykel i staterna förra året och det var inga som helst problem att få med den hem på flyget. Det berodde på att jag iofs endast hade en väska till så klarade gränsen på 2 kollin.
Jag köpte cykeln hos http://bicyclevillage.com/site/intro.cfm och fick även med en kartong till den att ha på flyget. Fick tipset av handlaren att "skita ner" cykeln å sen packa ner den för att slippa ev strul med den svenska tullen...

En mycket bra affär i staterna är http://www.performancebike.com där de ibland har ordentliga utförsäljningar.

När det gäller garantier så kan jag inte säga hur det är, kan nog bero på vad för slags problem det handlar om.

Har du tur så kan du hitta en cykel av fjolårsmodell som är kraftigt nedsatt, det var så jag köpte min cykel. Det var nära nog halva priset och sånt gillas ju =)

Lycka till med köpet.

/Ola
 
f97erna; sa:
Däremot tycks jag ha förstått att cyklarna generellt ligger mycket lägre i pris i USA. Om man nu skulle åka dit (till Florida närmare bestämt) om två veckor, finns det möjlighet att köpa cykeln där och frakta hem på flyget? Jag antar att cykeln kommer färdigförpackad i kartong, så det borde inte vara större problem att skicka det som bagage. Frågan är hur väl behandlad den blir i frakten? Och hur blir det med garantin? Är det världsgaranti på t.ex. Kona?

Cyklar är billigare än i Sverige, mycket billigare, nästan halva priset. Du kan få en utmärkt heldämpad för ca 1500-2000 USD. Cykeln förpackas i en låda, en vanlig cykelkartong, och reseer med dit vanliga bagage, ingen nämnvärd risk för skador. Garantireklamationer blir bökiga. Det är långt till USA. Mest prisvärda och lättast att finna är nog Speialized, Cannondale, Trek, Klien o Gary Fisher.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Finns många

f97erna; sa:
Har fått rådet att köpa en begagnad cykel, något som också verkar stämma överens med de flesta inlägg jag läst på detta forum. Problemet är väl att jag är *helt* grön på detta, jag har fortfarande lite svårt att hålla isär begreppen vad gäller olika bromsar, ramar, växlar osv.

Däremot tycks jag ha förstått att cyklarna generellt ligger mycket lägre i pris i USA. Om man nu skulle åka dit (till Florida närmare bestämt) om två veckor, finns det möjlighet att köpa cykeln där och frakta hem på flyget? Jag antar att cykeln kommer färdigförpackad i kartong, så det borde inte vara större problem att skicka det som bagage. Frågan är hur väl behandlad den blir i frakten? Och hur blir det med garantin? Är det världsgaranti på t.ex. Kona?

Slutligen, känner ni till några bra postorderfirmor, både i USA och Sverige/Europa?

Tacksam för svar!

Känner du dig osäker på att köpa begagnat så skall du inte köpa begagnat. Att köpa begagnat kräver kunskap för att man skall kunna undvika fallgroparna.

Jag skulle säga att cykelpriserna är obehagligt höga i sverige. I tyskland och england kan man hitta mängder med trevliga cyklar till överraskande priser. En Giant NRS Air fullt XTR utrustad för 2999 EUR har S-tec (http://www.s-tec-bikes.de) till exempel.

http://www.rose-versand.de är en trevlig butik i Tyskland. I England finns det till exempel http://www.chainreactionbicycles.com som har bra priser på det mesta

Vad gäller Usa så kan du gå till http://www.mtbr.com där det finns länkar till dom flesta.

Garanti och service är knöligt när du köper en cykel utanför Sverige. Fast egentligen är det samma som som om du köpt en cykel i sverige. Cykeln skall till handlaren för åtgärd. Ligger handlaren i Usa, tyskland eller england så tar det lite längre tid bara.
/Mattias
 
Tack för alla svar!

Trevligt med så snabb och aktiv respons på sitt första inlägg här på utsidan!

Om jag summerar era svar så är det både enkelt och smidigt att ta med cykeln på flyget, och priserna ligger generellt mycket lägre där borta.

Att köpa begagnat hade jag tänkt göra först efter mycket hjälp från några cykeltokiga kompisar. Dock skulle jag gärna själv vilja veta vad jag köper, om jag säger som så.

Ett ytterliggare problem är att det inte är jag som åker till USA, utan en bekant. Han kan dock köpa cykeln till mig och ta med den hem till Sverige. Men det skulle ju vara bra att testa cykeln innan man köper den (i Sverige då!). Vilka märken finns på båda sidor havet? Cannondale känner jag till, och även Kona tror jag säljs i Sverige?

Vad bör jag tänka på i övrigt? Om min budget ligger på 5-6000 kronor, vilken/vilka cyklar ger mest för pengarna? (Jag är 190cm lång och väger ~90kg)


Mvh
Erik
 
------------
Tack för alla svar!
Trevligt med så snabb och aktiv respons på sitt första inlägg här på utsidan!

Om jag summerar era svar så är det både enkelt och smidigt att ta med cykeln på flyget, och priserna ligger generellt mycket lägre där borta.

Att köpa begagnat hade jag tänkt göra först efter mycket hjälp från några cykeltokiga kompisar. Dock skulle jag gärna själv vilja veta vad jag köper, om jag säger som så.

Ett ytterliggare problem är att det inte är jag som åker till USA, utan en bekant. Han kan dock köpa cykeln till mig och ta med den hem till Sverige. Men det skulle ju vara bra att testa cykeln innan man köper den (i Sverige då!). Vilka märken finns på båda sidor havet? Cannondale känner jag till, och även Kona tror jag säljs i Sverige?

Vad bör jag tänka på i övrigt? Om min budget ligger på 5-6000 kronor, vilken/vilka cyklar ger mest för pengarna? (Jag är 190cm lång och väger ~90kg)
------------

Hej,

Jag har bott halva mitt liv i USA och det är sant att cyklarna är betydligt billigare. Speciellt begagnat eftersom utbudet är enormt. Det finns en mängd firmor som säljer via internet, du hittar länkar på http://www.mtbr.com Begagnat kan man enkelt hitta på http://www.ebay.com men det vore nog bättre att testa först och sedan köpa. Du kan säkert hitta en mängd lokala handlare och begagnade cyklar i Florida genom att göra en söking i Google. Florida är ju inte världens cykel metropol när det gäller begagnade cyklar men det finns en del ändå. Kolla igenom betyg på olika cyklar på http://www.mtbr.com , du kommer att hitta en mängd cyklar i$500-$1000 rangen. Och dessa är då helt nya.

Frakt är det minsta problemet men räkna med att betala extra för at du tar med dig en stor kartong hem. Inrikes kostar det numera $80 oneway, vet ej vad utrikes kostar. Spelar ofta ingen roll hur många väskor du har, kartongen är ändå so stor att dom tar wxtra betalt även om den inte väger mycket. Skador vid frakt är nog mindre chans än när du cyklar i skogen.

Håll dig till dom större märken som nämdes tidigare så får du nog mer valuta för pengarna och kan fixa delar+service här i Sverige

Lycka till

Håkan
 
Re: Tack för alla svar!

f97erna; sa:
Vilka märken finns på båda sidor havet? Cannondale känner jag till, och även Kona tror jag säljs i Sverige?

Mvh
Erik

Cannondale, Kona, Giant, Gary Fisher, Specialized, GT, Sunn (?), Trek är väl dom jag kommer på på en gång, men det finns nog några till.

/Mattias
 
Du också...

Tjena Erik,

Kul att se att du också ska börja cykla på riktigt. Själv har jag precis gått igenom en långdragen köpprocess och är less och assugen på att bara få köra. Cykeln kommer med posten innan helgen!!

Enda tipset jag kan ge är att inte fönstershoppa alltför mycket utan se till att köp en cykel som någon kunnig rekommenderar så slipper du bry dig sen. För min del är det två månader sedan jag började kolla och jag beställde från Tyskland (www.bike-components.de) och det blir extremt prisvärt, tom i jämförelse med USA, särskillt med tanke på att jag bara betalar Schweizisk moms (7.6%).

Kan inte säga så mycket om köpet förrän efter helgen så jag återkommer då, men jag har provat en exakt likadan ram som jag får med cykeln som jag beställt och det kommer bli bra, tror jag. Sedan ska jag inte kolla på en enda sida på nätet om cykling. Är så totalt utled på att jämföra, fråga och fundera. Du kanske kommer ihåg att jag är en proffsshoppare som inte lämnar något till slumpen.

Jag återkommer när jag fått chans att prova cykeln lite mer. Vi får höras via mail nån gång.

Ha det bra och hälsa frugan

/Anders
 
Re: Re: Tack för alla svar!

Cannondale, Kona, Giant, Gary Fisher, Specialized, GT, Sunn (?), Trek är väl dom jag kommer på på en gång, men det finns nog några till.

/Mattias [/QUOTE]

Ville bara fortsätta rabbla upp cykelmärken som finns i Europa och USA.

Schwinn, Univega, Ritchey, Tomac, Ellsworth, Intense, Santa Cruz, Marin, Scott, Bontrager, Bridgestone, Barracuda, Litespeed, Titan, Haro, Yeti, Alpinestar, Rocky Mountain, m fl.

Sedan kan jag rekommendera att du kollar upp Nashbar.com som är en av USAs största cykelbutiker online och mailorder. Ska du ditt om två veckor kan du redan nu spana in ett byte som du kan på hemskickat till Florida eller Sverige. Det är bra om du kan säga att cykeln är en gåva eller din egen, tullen i USA och Sverige kan då inte begära beskattning på varan.

Paul
Enjoy Long Epic Rides
 
Tack för alla svar.

Som sagt, tack igen.

Trevligt dessutom att se att man inte är den enda i kompiskretsen som letar cykel!

Efter att ha läst runt lite har jag i alla fall varit och testat lite cyklar. En jag fastnat för är Kona Nunu. Så, några frågor igen:

- Är Kona Nunu ett bra köp? (Kostar riktpris $700 i staterna)

- Jag testade en 19" ram, som jag tyckte kändes riktigt bra. Tror ni att detta stämmer, eller behöver jag en större (mindre?)? Jag är 190cm och väger 90 kg.

- Finns det annat man borde köpa i staterna direkt när man köper cykeln? (SPD-pedaler kanske?) Skor vill man gärna testa först antar jag.

- Sist: Finns det någon bra nätsite som säljer Kona? Har letat runt men inte hittat någon ännu...


Tack för er tid. Och du Anders, frugan hälsar tillbaka! :)


Mvh
Erik
 
Kona

Det är säkert ett bra val. Provcykla den bara så att du vet att det är rätt storlek och att ramgeometrin passar dig.

/Mattias
 
Det blev inte riktigt som jag trodde

Hej igen,

Jag kopierar in ett mejl till nagra polare som beskriver vad som hände med mitt cykelköp....

---------------------------------------------

Här kommer den tragiska berättelsen om Anders cykel.

I början av mars bestämde jag mig för att köpa en cykel och bränna runt med i backarna. Jag forskade, fragade, letade och undersökte. Varenda detalj pa potentiella cykelköp studerades och jag blev snart en expert pa mountain bikes. Jag gick runt i olika affärer i Schweiz och försökte bilda mig en uppfattning om vad det var jag egentligen behövde.

Sa smaningom riktades mina ögon mot Deutschland, detta härliga land fullt av lederhosen, snabba bilar och bystiga kvinnor bärandes enlitersstop med öl. Västeuropas billigaste cyklar - hurra - och en ny jakt inleddes. Min tyska är mycket bristfällig och jag blev tvungen att ge upp pa vissa ställen som krasst svarade "Nein!" pa fragan om de kunde tänka sig att expediera mig pa engelska. Till slut fann jag ända min drömcykel. Eller dröm och dröm, jag ville byta nagra detaljer, däribland gaffeln, däcken och växelhandtagen. Inga problem sa Klaus, som dessutom talade engelska pa god niva. "Inga problem" är ett ganska relativt uttryck. Gaffeln blev försenad hela 3 veckor och först förra tisdagen fick jag beskedet att cykeln hade skickats fran Tyskland.

Jag vet inte om ni har läst Kalle och Hobbe när Kalle käkar kopiösa mängder sockrade frukostflingor för att samla tillräckligt med bongar för att fa beställa en keps med propeller pa. Om ni vet vad jag talar om sa far ni en uppfattning om min situation. Senaste veckan har jag rusat hem efter skolan varje dag för att kolla posten, och varje dag lika ekande tomt i postladan, förutom en del reklam och post till min room mate Nils. I helgen fick jag lana en cykel för att kunna följa med pa en tur och jag har redan köpt cykelskor, cykeldator och cykellyse.

Idag sa fick jag nog och ringde Deutsche Post för att be dem kolla var paketet var. Först den vanliga proceduren med "Do you speak english?" "-Nein" ett par ganger innan jag kom fram till en tjej som var riktigt hygglig pa engelska. Linda Sug hette hon.... Hon fick paketets identifikationsnummer och meddelade strax att hon hade lyckats lokalisera paketet - i Sverige!!! Hur ända in i helvete tänkte jag, och kunde inte lata bli att skratta lite at misären. Linda Sug tyckte nog inte att jag led nog, sa när jag var ordentligt nersparkad i rännstenen fick jag ytterligare en stilettklack i ögat: Undersökningen för att hitta paketet skulle atminstone ta 8 veckor för posten i Sverige är sa langsam. Om atta veckor är jag ju gammal!!!!

Jag blev tillsagt att kontakta cykelaffären och be dem kontakta Deutsche Post för att starta en utredning. Hon tyckte att jag skulle be dem skicka en ny cykel. Tveksamt om de har lust men jag har iaf fragat dem. Jag är en aning frustrerad vid det här laget.

I Kalle och Hobbe sa är det första som händer när propellermössan anländer att Kalle bryter av propellerbladet under monteringen. Vetefan vad som kommer hända mig om jag nansin far en cykel, men Hobbe hade i allafall roligt med emballaget.

Ha det bra,

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
hzz köpa mtb Mountainbike 11
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.