Köpa mtb i Gävle/Sandviken?

Hej,

Jag skall snart flytta till Gävle eller Sandviken (har fått anställning på Sandvik) efter att ha bott i Göteborg i många år. Samtidigt har jag sedan någon tid känt att det blivit dags att ersätta min gamla mountain bike med en ny. Jag tvekar emellertid att köpa en cykel i Göteborg nu eftersom jag så snart ska flytta (och därmed inte kommer att kunna dra nytta av någon service eller hjälp med problem av en butik i Göteborg). Å andra sidan vet jag inte hur bra utbudet och LBS-kvaliteten är i min nya hemort.

Min fråga är därför, känner någon till några pålitliga/bra "local bike shops" i Gävle eller Sandviken?

Jag har funderat mest på att köpa en Kona eller Specialized, men skulle kunna tänka mig något annat märke så länge jag hittar något med bra prestanda/pris ratio som säljs i en pålitlig butik.

Tacksam för tips och andra svar,

Magnus

P.S. När jag ändå postar: Är det ur MTB-synpunkt bättre att bo i Gävle eller Sandviken? Sandviken ligger ju närmare Högbo bruk, men enligt funsportmountainbike så verkar det finnas stort utbud på stigar i närheten av Gävle.

Bikeshops och stigar.

Intersport både i Gävle och Sandviken har bra med hojar och många av dom som jobbar där tävlar själva på cykel och har bra koll.

Bor själv i Gävle och är ganska nöjd med det förutom att här saknas backar :-(, stigområden finns det annars en del att välja på.

Har lagt in en del områden med hojmarker på Kartan här på Utsidan under Uteguide.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips