Köpa mark/ödetorp i väglöst land.

Detta är en konstig fråga för detta forum - men jag får väl vara lite insmickrande och erkänna att jag litar mer på Utsidans medlemmar än alternativen.

Jag vill finna en bit mark i Norrbotten - med eller utan ett ödetorp - i väglöst land som jag kan köpa.

Det skall vara vackert och billigt - jag tänkter tillbringa minst ett år, kanske 2 år i ett permanent läger.

Det enda kravet (utöver att de skall vara bländande vackert och enskilt och billigt osv osv.) är till tillgång till vatten. Inte kommunalt dock ;-)

Var letar man?

/mvh Morris

Jag förslår att du till att börja med kontaktar Länsstyrelsen i Norrbotten, miljösektorn. Det finns ju en del regler kring att slå upp permanenta bostäder, oavsett om den som bor där kallar det läger eller nåt annat. Hos länstyrelsen kan du dels få all information du behöver om den saken, dels kan de säkert ge tips på platser som skulle kunna vara intressanta.
LYCKA TLLL!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inte för att vara nedslående, men ....

Just väglöst land är mycket ovanligt numer i Sverige det längsta man kan vara från väg är drygt fyra mil fågelvägen. Denna Sveriges otillgänglighetspol ligger i Padjelanta nationalpark.

Det är nog inte helt lätt att hitta. Inte omöjligt men svårt. Vet inte hur långt ifrån väg du tänkt dig men sådan mark är sällsynt.

http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Gå in på länken ovan, sök på Killingi (en träff).

På både norra och södra sidan av Kaitumälven är det tämligen väglöst. Inte i tiotals mil, men området mellan Kiruna och Gällivare är sannolikt så öde som du önskar. Det är lågfjällslandskap och skogslandskap, men ovan odlingsgränsen.

Det är väl inte direkt nån mark till salu, men faktum är att stora delar består av gamla sterbhus och man kan ju lugnt konstatera att tax-värdet på marken är så lågt man kan tänka sig. För att bo på en permanent lägerplats ett år är det ju inte säkert att du behöver äga marken även om du måste har markägarens godkännande. Föreslå att du åtar dig att rensa rågångar så har du ju vet, och det finns många rågångar som behöver rensas i dessa trakter...

Det finns rätt många öde fjällhemman uppefter Pite älven (Arjeplog). Dessa ligger garanterat i väglöst land, Akapakte som exempel. Men det är möjligt att de fortfarande är i privat ägo. Skulle tro att kommunen har en del att invända mot att bosätta sig permanent (2 år får anses som permanentbostad)i dessa lägen. Utöver att kontrollera gentemot länssstyrelsen ska man alltså prata med kommunen.
Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips