köpa m/90 vinterkängan

Gjorde lumpen i flygvapnet och trivdes kanon i mina m 90 vinterkängor. Vi hade med plasthättar minns jag. Jag vet även att jag tyckte de var så mycket skönare att jag aldrig bytte tillbaka till sommarkängorna igen utan knallade runt i mina vinterkängor med dubbla sockar ända tills vi ryckte ut i juni! Nemas problemas med värmen. Men smaken är som baken...

Nu är jag varken insatt i vandring eller kängor för typ 3 öre men själv tänkte jag köpa mig ett par m 90 vinter för att ha när det blir mycket snö eller bara allmänt ut i skogen. Och med rätt skötsel så lär dom nog hålla för mina behov.

Nöjd med M90 vinter

Har under sista tio åren vintertid använt kängan på flerdagars skogsturer (skidor & vandring) och för dagsturer, är mkt nöjd med denna. Jag har kompletterat med en "skräddarsydd" sula för ökad komfort.

Jag kan starkt rekommendera vinterkängan för finterhalvåret. Sommartid tycker jag liksom föregående skribender att den blir för otymplig och för varm. Det jag speciellt gillar är rymden i kängan vilket gör att man rymmer ordentligt med strumpor och sockar.

Förutom att det är denna typ av skor används av hantverkare dagligen i hela sverige är min bedömning att vinterkängan fungerar alldeles utmärkt för civilt bruk med bekränsad användning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Cannonball

Gäst
Jag tycker m90 kängorna är helt kass! Har både sommar och vinter, båda har gått sönder i sulorna! Sommarkängorna är flitigt använda, men vinterkängorna är nästan nya...

Helt okej känga för vanlig "slit-och-släng"-verksamhet. Notoriskt dålig stadga för vrist, men bra med rörlighet å andra sidan. Bred läst och tåutrymme gör den ypperlig att förstärka med sockor o dyl. Se till bara att byta snörningen - den ursprungliga är riktigt riktigt dålig och går garanterat sönder efter ett par djupfrysningar.

Sen är ju M90 vinter sjukt ful och rätt MÖP:ig... M90 sommar är aningen mindre ful men ack så MÖP:ig den med. ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips