Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren

Har kollat igenom massa trådar om liggunderlag o sovsäckar, har kommit fram till att dessa kanske kommer passa mig och mina behov.

Snugpak travelpak lite
Thermarest Z-lite

Vad tror ni? Kommer att sova i lite tält nu under sommaren och eventuellt vindskydd, vikten spelar inte så mycket roll för vi kommer åka båt. Eftersom detta inte händer allt för ofta vill jag inte lägga för mycket heller på grejer som sen bara blir liggandes ( ursäkta ordvitsen, och för er som undrar så kommer jag inte från Göteborg ;) ).

Behöver beställa omgående för grejerna behövs till helgen (sista minuten som vanligt, då min gamla sovsäck har fått fötter och sprungit o gömt sig).

Z-Lite är ganska tunt, mitt förslag är att du köper nått uppblåsbart på Biltema och ligger bekvämt i stället.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vi har en Snugpack travelpak och tycker den är svåranvänd för den är så välidgt tunn. I tält med underställ och +10 utanför funkar bra men blir det lite kallare så fryser jag - och hur ofta vet man att det inte blir kallare än +10? Jag har även en lätt dunsäck vilken jag tycker har ett mycket större användningsområde. /Tomas F:

Det kan bli kallt på nätterna, särskilt i närheten av vatten, och om det blåser lite om man ligger i vindskydd. Därför tror jag att det är bättre med en varmare sovsäck. Eftersom vikten inte spelar någon roll kan du ta en från en sportbutik eller lågprisaffär. Där kan du också hitta ett självuppblåsande liggunderlag som är bekvämt och varmt (men tyngre än z-lite)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips