Köpa kajak

Tjena
Jag funderar på att köpa en kajak till våren. Men är lite osäker det finns ju en och annan modell att välja på. Helst skulle jag vilja köpa en vkv elite men dom är för dyra. Är det ngn som har ngt förslag? Är 195 cm så jag vill ha en stor sitt brunn ej under 83 cm. Tacksam för förslag

mvh

Johan
 
Artisan LC

Min man är 188cm och har samma problem som du med sittbrunnen. Han trivs dock bra med sin Artisan LC, som dessutom är lättdriven och rolig att paddla.

Mitt tips är att köpa kajalen begagnad nu under vintern - då bör du kunna få en bra kajak till hyfsat pris.

Min man har också provpaddlat en extremt lång Vivanne-kajak som hade änu större sittbrunn och som han tyckte gick ännu lättare i vattnet. Jag är osäker på vilken modell det var, men den fanns att hyra på Swima sport.

Lycka till!
 
Välj rätt

Ditt inlägg avslöjar inte om du är en rutinerad paddlare eller nybörjare. Jag har själv inte någon VKV Elite, men av det jag har förstått är det många som upplever den som rank om de inte är väldigt duktiga paddlare.

Jag köpte själv en kajak som var för rank för mig vid inköpstillfället. Det var en point 65 K1R med rund botten. I början var jag inte så nöjd eftersom jag var tvungen att lasta i massa barlast när jag skulle paddla. Nu gör jag inte det längre, men det har tagit närmare ett år innan jag känner mig säker nog att paddla den som den är.

Många menar att det är helt rätt att ha en rank kajak eftersom en sådan oftast är "roligare" att paddla när man väl blivit van och kan uppskatta de bättre sjöegenskaperna och den högre farten en sådan kan drivas upp i.

Andra menar istället för det första att det inte finns någon självklar koppling mellan stabilitet och fart och för det andra att den lilla extra farten man eventuellt kan pressa ur en rank-snabb kajak ändå är försumbar för en vanlig långfärds- eller motionspaddlare.

Om jag kunde göra om mitt kajakinköp för ett år sedan hade jag köpt en stabilare kajak. Det hade gett mig ytterligare ett år paddling utan osäkerhet och barlast, och det utan att jag tror mig skulle ha mistat något i fart eller sjöegenskaper nu. Tvärtom hade jag nu kunnat utnyttja den färdighet jag vunnit till att med ännu större säkerhet sitta och fika, använda kamera och kikare och paddla i grov sjö. Nu använder jag en del av min vunna färdighet på att hålla kajaken på rött köl.

Mitt råd är alltså; om du inte skall paddla för att bara träna eller alternativt är en duktig paddlare (och vore du det skulle du säkerligen redan veta vad för kajak du skulle köpa) skall du satsa på en stabil kajak. Du får omedelbart efter köpet ut mycket mer av en sådan utan att det ger några märkbara nackdelar då eller senare.

I övrigt tror jag också att det är bäst att köpa en begagnad kajak nu under vintern.

Lycka till, Kalle
 
VKV

Hej Johan
Om du har funderat på en Seagull Elite alternativt Off Shore så bör du nog testa om du kommer ner i sittbrunnen innan du slår till. Den är 42 cm bred. Jag har en Elite och jag kommer precis ner i den. (Jag är 185 cm lång och väger 80 kg). Bättre val om man storväxt är Seagull Ocean som är 45 cm bred i sittbrunnen och även dess sittbrunnslängd är bättre anpassad för dig. - Jag köpte min Elite i våras och jag har testat den i olika typer av sjö och jag är imponerad av sjöegenskaperna. Visst den känns litet rank i början, men när man har vant sig så uppskattar man att den är lättdriven samtidigt som den tål hög sjö. Med last är den mycket stabil.

När jag i dag tittade på Utsidans Butik - Prylmarknad så finns där en nästan ny Off Shore med kapell för 17.000 kr. Det går säkert att pruta en del. - En student, här i Örebro, lyckades på samma prylmarkand komma över en Elite för 10.000 kr inklusive kapell och kolfiberpaddel. Utgångspriset var 13.000 kr.
 
Tjena

tack för förslagen,
jag glömde att säga att jag är medel godpaddlare en artisan kan nog vara ngt. I sommras paddlade jag en vad jag anser vara en grym kajak - Nadinn som finns hos vättern kajak. den är 555 och 54 bred. Den enda nackdelen var att sitt brunnen var 72*38. Bredden var inget problem men det var alldeles för krånglig att ta sig i och ur =(.
 
Vad du är ute efter är kopplat till syftet med paddlingen. Vill du paddla riktigt snabbt (tävlingskanot), hyfsat stabilt och snabbt (motionskajak) och vill du paddla med mycket packing och säkert i grov sjö (havskajak). Opackad kan eliten upplevas som lite rank. Detta kan lösas genom att man lägger i vattenflaskor varje gång man är ute. Själv är jag mycket förtjust i de danska motionskajakerna från bla Struer. Finns även mer stabila modeller och speciella modeller för lite längre. De väger 5-12 kg mindre än en elite. Kolla http://www.kajakcentrum.dk
 
Jag funderar också...

på att skaffa en kajak till våren/sommaren. Paddlade i en turkajak för en sisådär 10 år sedan, mest som motion/nöje och endast kortare turer under dagen. Sedan dess har jag flyttat runt utan möjlighet till att äga/förvara en kajak. Men nu har möjligheten till kajak dykt upp igen!
Dock är jag ganska kluven till vilken typ av kajak (tur/havs) jag vill paddla och alla olika modeller gör inte saken enklare. Det drar nog mest åt en snabbare turkajak, sedan när jag tränat upp mig på den tänkte jag att det kanske kunde vara aktuellt med en havskajak. Tanken på att paddla längre turer med packning lockar, dock har jag ingen lust att i dagsläget göra alla de val & lägga ut alla de pengar det innebär (utrustning, tält, sovsäck, mm). En kajak som jag sett diskuteras lite här är Plastex Master http://www.kajak.dk/Turkajak/Master.htm . Denna tycker jag ser mycket intressant ut (och snygg!, vilket imo inte är helt ovidkommande :)). Kanske lite för ostabil? Jag vill ju kunna paddla även då det är lite vågor och inte helt spegelblankt. Andra förslag/tips/funderingar mottages tacksamt (gärna med länkar).

/ en rådvill andragångsköpare
 
"En kajak som jag sett diskuteras lite här är Plastex Master http://www.kajak.dk/Turkajak/Master.htm . Denna tycker jag ser mycket intressant ut (och snygg!, vilket imo inte är helt ovidkommande ). Kanske lite för ostabil? Jag vill ju kunna paddla även då det är lite vågor och inte helt spegelblankt. Andra förslag/tips/funderingar mottages tacksamt (gärna med länkar)."

Hej Jonas!

Jag paddlar sedan några år föregångaren till Mastern, d v s en Plastex Marathon. Det är en mycket stadig motionskajak (även om det känns lite vingligt om man bara är van vid havskajak) som funkar även om det går lite sjö. Däremot är den inte särskilt rolig i sjögång (det är knappast någon motionskajak, jag skulle tro att det beror på den raka köllinjen och den låga volymen i förskeppet. Motionskajaker gör sig nog bäst i svag vind.. Jag var också nyfiken på Mastern men eftersom den inte säljs i Sverige och jag var för lat för att åka till Danmark för en provtur så blev det ingen sådan. Vad jag har hört så är Mastern rejält snabbare men också betydligt rankare än min Marathon.

Ett alternativ som kanske skulle passa dig är Struer Fanger, Skraptus eller Spica, dessa säljs av Svima i Stockholm. Ett annat alternativ skulle kunna vara en Escape. Jag tror inte att det finns någon svensk återförsäljare men den säljs i Danmark, http://www.kajakcentrum.dk/

Lycka till med kanotköpet och hör gärna av dig om du vill köpa (eller prova) min Marathon.
 
Tack för erbjudandet och tipsen, Mikael!

Kajak-inköpsplanerna ligger ännu så länge i sin linda, det är ju trots allt ett tag kvar till våren/sommaren. Men man vill ju förbereda sig så gott det går, så att man inte köper något i ren panik när det väl är dags.
En sak som slog mig (efter föregående inlägg), var det här med förvaring. Klarar en kajak att förvaras utomhus under tak (t ex carport), utan att skadas av sträng kyla? Är det isf någon skillnad beroende på vilket material den är tillverkad i (plast/glasfiber/kevlar/kolfiber)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.