Köpa Garmin eller Magellan

Garmins GPSer är vanligast här verkar det som, varför? Är dom bättre, billigare eller är det bara bättre marknadsföring? Jag frågar för jag ska köpa en GPS till i första hand segling men även en del landbruk kommer att vara aktuellt. Kart funktionen i en handhållen har ju en viss begränsning pga den lilla skärmen och kan därför tänka mig att det inte är nått vidare för båtbruk, men funkar det när man åker bil, går i skogen?
Barometer och kompass är säkert en "kul pryl" men är det värt extra pengarna?
De GPSer jag titta på är i första hand Garmin 76 eller Magellan Meridian, med eller utan kartfunktion. Vilka kartor ska man välja för att få en bra täckning både vad det gäller detlajrikedom och geografisk täckning.

Tack

Garmin marknadsandel 75 %

Enligt en GPS säljare från Silva som stod och demonstrerade ett program till Silva Multinavigator så har Garmin en marknadsandel på ca 75 %, Magellan ca 15 % och Silva ca 10 %. Om det gäller bara handhållna och på vilken marknad lyckades jag inte höra.

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

clindh

Forumvärd
Jag fick en liten demo av de nya Magellan Meridian-modellerna; de har en betydligt känsligare antenn än de sk patch-antennerna som Garmin använder.
GPS:en jag såg fick in och kunde låsa på tre satelliter inne i mässhallen, där det är tjock betongtak och dessutom bilparkering ovanpå - imponerande!

Meridian-serien är klumpigare än en eTrex men å andra sidan får man ju en rejälare skärm.

Garmin vs Magellan

tvingjohan; sa:
...för jag ska köpa en GPS till i första hand segling men även en del landbruk kommer att vara aktuellt. Kart funktionen i en handhållen har ju en viss begränsning pga den lilla skärmen och kan därför tänka mig att det inte är nått vidare för båtbruk, men funkar det när man åker bil, går i skogen?
De små skärmarna är på gränsen till användbara i bil och båt men när man vandrar vill man ju ha en så liten enhet som möjligt och då räcker skärmen utmärkt t.o.m. på Garmins eTrex-modeller.
Barometer och kompass är säkert en "kul pryl" men är det värt extra pengarna?
Nej, inte för mig men det är ju olika vad man vill ha. Jag köpte en Garmin eTrex Vista och det ångrade jag aldrig då jag värderade det större minnet men jag använde ytterst sällan kompassen eller höjdmätaren.
De GPSer jag titta på är i första hand Garmin 76 eller Magellan Meridian, med eller utan kartfunktion. Vilka kartor ska man välja för att få en bra täckning både vad det gäller detlajrikedom och geografisk täckning.
"Gud" tycker bra om Meridian för din kombination av användningsområden. Du hittar kompetenta recensioner av i stort sett varenda GPS-modell på den webbplatsen.

Garmins landkartor är oanvändbara för marint bruk (även om de formellt täcker stora vattenområden) och Garmin har också tagit bort många marina funktioner på de landinriktade GPS:er jag använt. Garmin har dock elektroniska sjökort för nedladdning i många av sina enheter men som du säger kan nyttan av detta ifrågasättas med en liten skärm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips