Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti...

Har ingen erfarenhet av tält, har hammock'at de senaste åren men vill börja fjällvandra, så Hilleberg verkar vara ett tryggt val. Dels pga kvaliteten, dels den s.k. "ej tidsbestämda garanti" så det måste vara ett så idiot säkert köp som ett begagnatköp kan vara tänker jag. Kravet Hilleberg har för garantin är att man ska kunna styrka köpet med ett kvitto, tyvärr så är det inte ovanligt att säljaren inte har något kvitto så...

* Hur stor nytta har ni haft av Hillebergs "ej tidsbestämda garanti"?
* Hur stor betydelse tycker ni att kvittot har vid ett begagnat köp?
 
Har ett Hilebergtält ca 30 år gammal och välanvänd och inga fel ännu fungerar hur bra som helst. Det är ett 3 manna tält så den väger över 4kg och ännu mera när den är blöt haha. Använder den enbart som bastält när jag flyger upp numera. Garantin vet jag inget om för tältet går ju inte sönder haha
 
Garantin följer tält/kvitto, enl. Hilleberg själva. Tälten har serienummer så man kanske kan få hjälp den vägen.
 
Allt beror på pris och det skick som tältet har, en del HB som är till salu begärs det enligt mig hutlöst mycket för.
Finns det inget kvitto så skal det vara billigt.
 
Allt beror på pris och det skick som tältet har, en del HB som är till salu begärs det enligt mig hutlöst mycket för.
Finns det inget kvitto så skal det vara billigt.
Fjällvandringstrenden har fullkomligt exploderat i år, så folk passar väl på att sälja när det finns köpare. Ser en hel del annonser där man hänvisar till fullpris i butik utan att nämna de 10% rabatt som går att få (eller Naturkompaniets variant med 1000 kr tillgodo), det är ju lite fult.

Instämmer att det ofta är orimlig prisnivå på begagnade Hillebergtält, men så länge det finns köpare lär det väl förbli så. Även i Hillebergs egen outlet är priserna egentligen inte särskilt låga, men allt verkar gå, finns knappt något till salu där i skrivande stund.

Med tanke på hur mycket folk det är i fjällen (med ögonmått skulle jag säga att de 30-50% fler besökare i Jämtlandsfjällen som nyhetsmedia rapporterat om, stämmer, minst!) är det lite förvånande att en aktie som denna inte går bättre. Nu är jag ingen börsexpert alls, utan var bara lite nyfiken, googlade och upptäckte just denna kopplat till friluftshandel och ville kolla om den skjutit i höjden och det har den alltså inte. Många nya fjällturister handlar förstås helst budget eller begagnat.

Skit också, just nu när JAG hade velat få tag i ett prisvärt Hilleberg Unna, som jag trånar efter... :)


EDIT, för att återkoppla till trådstartens frågor: Kan det vara lite säljarnas marknad just nu? Bra att det ifrågasätts. Kvitto borde självklart medfölja ett nybegagnat tält.
 
Senast ändrad:
Fjällvandringstrenden har fullkomligt exploderat i år, så folk passar väl på att sälja när det finns köpare. Ser en hel del annonser där man hänvisar till fullpris i butik utan att nämna de 10% rabatt som går att få (eller Naturkompaniets variant med 1000 kr tillgodo), det är ju lite fult.

Instämmer att det ofta är orimlig prisnivå på begagnade Hillebergtält, men så länge det finns köpare lär det väl förbli så. Även i Hillebergs egen outlet är priserna egentligen inte särskilt låga, men allt verkar gå, finns knappt något till salu där i skrivande stund.

Med tanke på hur mycket folk det är i fjällen (med ögonmått skulle jag säga att de 30-50% fler besökare i Jämtlandsfjällen som nyhetsmedia rapporterat om, stämmer, minst!) är det lite förvånande att en aktie som denna inte går bättre. Nu är jag ingen börsexpert alls, utan var bara lite nyfiken, googlade och upptäckte just denna kopplat till friluftshandel och ville kolla om den skjutit i höjden och det har den alltså inte. Många nya fjällturister handlar förstås helst budget eller begagnat.

Skit också, just nu när JAG hade velat få tag i ett prisvärt Hilleberg Unna, som jag trånar efter... :)

Köpt ett nytt Unna på fjellsport.no i sommar för 5599 flera begagnade på finn.no låg ute för runt och drygt 6000 så då är valet lätt. Har tyvärr inte hunnit testa det.
Med den höga prisnivån kan det löna sig att köpa ett nytt och kanske en uppdaterad modell.
Det är klart skall alla till fjälls så märks det, sliter inte med dom problemen här uppe i nord Norge.:)
 
Fjällvandringstrenden har fullkomligt exploderat i år, så folk passar väl på att sälja när det finns köpare. Ser en hel del annonser där man hänvisar till fullpris i butik utan att nämna de 10% rabatt som går att få (eller Naturkompaniets variant med 1000 kr tillgodo), det är ju lite fult.

Det är väl ändå upp till köparen att hålla reda på rabatter och rea, samt att bedöma om begärt pris är skäligt. Det finns väl ingen generell 10% rabatt på Hilleberg? Att vissa butiker har erbjudanden behöver ju nödvändigtvis inte säljaren ens känna till.
 
Tack för alla svar!
Fick tag i ett Akto + footprint utan kvitto som, i mina ögon, såg i princip nytt ut för 4800kr. Känns som ett okay pris ändå... kan jag ha det i >10 år så känns det inte som någon stor summa. Pratade med Hilleberg och de verkade inte vara helt oresonliga när det kommer till garantin även utan kvitto.

Resonerar så att man kan säker får det några hundringar(?) billigare men då ska man ha lite tur med oavsett om det är blocket eller Hilleberg outlet man letar på. Bor inte i någon storstad så man får måtta mun efter matsäck eller vad man ska säga, vill gärna se grejerna innan man köper något.

Kom på att Naturkompaniet hade sin 1000kr tillgodo-kampanj, när jag såg inlägget om det men verkar inte finnas när jag kollar på deras hemsida...
 
Köpt ett nytt Unna på fjellsport.no i sommar för 5599 flera begagnade på finn.no låg ute för runt och drygt 6000
Jag har sett Unna i så gott som nyskick säljas för 4000 men hann inte fram i tid. :) Även flera kring 5000. Så visst förekommer "korrekta" begagnatpriser! Det är när det drar iväg mot nypris (7500 minus eventuella rabatter/tillgodon) som det blir tokigt, och jag har sett flera sådana.
Det är väl ändå upp till köparen att hålla reda på rabatter och rea, samt att bedöma om begärt pris är skäligt. Det finns väl ingen generell 10% rabatt på Hilleberg? Att vissa butiker har erbjudanden behöver ju nödvändigtvis inte säljaren ens känna till.
Min poäng är att det säger något om begagnatmarknaden just nu, att säljaren inte behöver hålla reda på prisläget och de rabatter som går att få (och säkert inte heller på sina kvitton), för att lyckas sälja.

Nej, ingen generell rabatt på Hillebergtält, men den som engagerar sig lite i googlandet kan hitta sådana rabatter. ;)
 
* Hur stor betydelse tycker ni att kvittot har vid ett begagnat köp?
Noll! Jag utgår från att Hillebergs tält håller måttet. Jag äger ett som jag är mycket nöjd med. Jag tror att de är måna om att fixa eventuella fabriksfel. Du kan ju väva in i reklamationen att du är aktiv på Utsidans forum annars, om du inte får gehör. :D

Däremot, generellt, kan kvittofrågan ibland avslöja konstigheter. Nyligen kikade jag efter en begagnad PLB. En kille sålde en "ny" apparat till ett bra pris. Men när jag frågade om kvitto kom det massa förevändningar och till slut kröp det fram att apparaten inte alls var ny. Det slutade med att jag köpte en begagnad till samma pris, men då visste jag å andra sidan att den var begagnad. Det köpet kändes betydligt tryggare.
 
Däremot, generellt, kan kvittofrågan ibland avslöja konstigheter. Nyligen kikade jag efter en begagnad PLB. En kille sålde en "ny" apparat till ett bra pris. Men när jag frågade om kvitto kom det massa förevändningar och till slut kröp det fram att apparaten inte alls var ny. Det slutade med att jag köpte en begagnad till samma pris, men då visste jag å andra sidan att den var begagnad. Det köpet kändes betydligt tryggare.

Lite OT. Du har säkert koll, men för andra kan det vara bra att poängtera att en PLB är programmerad med en landskod som måste stämma överens med det land där du skall registrera den. Svensk landskod är 265 eller 266.
Detta innebär att man vid begagnat köp måste kolla att den inte ursprungligen är såld i ett annat land. Visst gå det att programmera om landskoden hos tillverkaren, men det är dyrt och knappast lönsamt.
I mitt eget fall hade jag kunnat köpa min PLB billigare i USA, men efter att satt mig in i detta insåg jag att merkostnaden för att köpa den i Sverige var mindre än omprogrammeringskostnaden. Visst kan jag registrera min PLB i USA eller ett annat land, men inte speciellt praktiskt att ett ev larm först måste gå via USCG innan det landar hos myndigheterna här i Sverige där jag rör mig mest.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.