Köp av kajak "nybörjare"

Jag och min bror är sugna på att köpa varsin kajak nu i sommar. men vi har lite problem med vad vi vill ha. jag har kollat in (Aquilo K1 GF eXplore)( http://karlskronakajak.se/20-2/) Men min bror gillade inte dem eftersom det är glasfiber och han är fast besluten att de går sönder "LÄTT". dvs grunda åar, älvar, floder kan man glömma eftersom man vid grundstötning riskerar att kajaken går sönder eftersom vi är 1.85 och väger ca 90-100 pannor var så kanske risken blir större. Så han vill ha plast men tycker jag hittar inget vettigt får bra pris..

Eftersom vi gillar att fiska i både sjöar och hav och tänkte huvudsakligen använda dem till det kan det bli lite gundstötningar.

Så min Fråga är:

Kan man glömma glasfiber om man vill paddla i varierande terräng?
Är Aquilo K1 GF eXplore något att ha?
Om ja fråga ett. några förslag på bra plast kajaker inte för dyra.

Andra tips goda råd är välkommet.

Tack för hjälp.

Senast ändrad:
?

Eftersom jag inte vet hur jag ska hantera alla vänliga svar jag fick forskade jag lite på saken. läste runt lite på olika forum/trådar och de flesta skrev att plast kontra glasfiber var en smaksak. Hittade även lite andra kajaker nära där jag bor i plast, glasfiber och kolfiber men vill ändå ha lite råd.

hittade bland annat Tahe Marine Lifestyle 500 men hur skiljer sig de kajakerna i kvalite mot Aquilo K1 GF eXplore/eXtreme förutom att en är plast en glasfiber. För jag vill inte lägga för mycket pengar på första kajaken. Hittade Tahe här : http://www.kajaksyd.com/Havskajaker.asp

Plast eller glasfiber?

Vill ju ha en kajak som har bra kvalite för bra pengar.

Alla tips är välkomna.

mvh en helt grön på kajak fronten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mina första 2 kajaker var plast, den första enlagers, sedan en trelagers(borde köpt en 3lagers direkt) Den är mycket styvare samt buktare inte på samma sätt pga sol/vilo position. Förra året investerade jag i en glasfiber kajak, och jag har helt klart ändrat hur jag använder den, är mycket mer försiktig(i syfte att undvika skador/repor mer än nödvändigt) Det är en XP18, och den är flexar lite på vissa ställen, lite synd.

Medans plastkajaken ser rejält misshandlad, men det är inget som jag bryr mig om. Den åker man i både det ena och det andra. In med fören mot land vid landstigning etc, där jag med glasfiber kajaken stannar innan och sedan lyfter upp den. Nu har jag dock satt dit en Keel eazy så jag kan dra upp den lite mera utan att slita.

Om du köper plast, vilken jag tror kan vara bra att börja med, eftersom de tål väldigt mycket stryk :) Vet inte hur andra tillverkare än point65 har för styvhet, men hos dom bör du välja en 3lagers. Annars blir du besviken. Five-o-Five möjliggör det för längre turer, eller deras nya X013 kanske.

Glöm inte att lägga pengar på paddeln också :) det gör stor skillnad.

Hej,tänkte ochså köper om tre veckorTahe lifestyle 500.Jag tror den glider bättre än 420.Jag köper den mest för den verker prisvärd och mångsidig som första kajak.Hoppas vi har tur :)

Oliver

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips