Köp av allroundkniv, tips?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Knivar

Ser att du vill ha tips på en bra kniv

kolla URL=http://sikforskniven.se
Håller i vått och torrt för en lagom peng.

Men om du måste ge ett exempel på något som utmanar B-1/277? :)
Finns många:
RangerSissipuukko.jpg

Peltonen Ranger Sissipuukko

LRHarnerKitchen-Campknife.jpg

LR Harner

ExtremaRatio-VenomTestudo.jpg

Extrema Ratio Studo

TopsPasayton.jpg

Tops Paysayton

OntarioRAT-3.jpg

Ontario Rat-3

KJEriksson205P.jpg

KJ Eriksson 205P

BergoToolsJaktkniv.jpg

Bergo Tools jaktkniv

CamillusCudaTalon.jpg

Camillus Cuda Taloon

FehrmanPeaceMaker.jpg

Fehrman Peace Maker

Alla dessa knivar skulle funka bra som allroundknivar, dock med lite olika huvudinriktningar.

~Paul~

Mors L. Kochanski går i sin Northern Bush Craft igenom din krav och önskelista och han landar på en 12 cm MORA! Se gärna S 109-111.
//J

Mors L. Kochanski går i sin Northern Bush Craft igenom din krav och önskelista och han landar på en 12 cm MORA! Se gärna S 109-111.
//J
Skall kolla upp.
Har inte kollat igenom alla än, men många var väldigt stora och någon var väldigt dyr. Mycket intressant fanns det dock också:

Hur är Ontario Rat 3 och Bergo tools jaktkniv?
Bergo hade ett otroligt pris, duger den till något?
Rat hade ett intressant pris (75 $ om jag inte missminner mig), var ganska snygg om än lite mycket stridskniv. Passande storlek. Trälig slida.

Senast ändrad:
1. Hur är Ontario Rat 3 och Bergo tools jaktkniv?

2. Bergo hade ett otroligt pris, duger den till något?

3. Rat hade ett intressant pris (75 $ om jag inte missminner mig), var ganska snygg om än lite mycket stridskniv. Passande storlek. Trälig slida.
1. Ganska olika. Inte bara på utseendet och materialvalet utan också inriktningen. Rat är en typisk allt i allo kniv som klarar allt du kan slänga på den. Det är dock inte finlirarkniv eller täljkniv för den delen.

2. Ja, den är bättre än vad man tror. Köpte en sådan för snart ett år sedan och är väldigt nöjd med den med tanke på priset. Stålet är Krupps DIN 1.4116. Tyvärr är slidan bara en billig variant tillverkad i skinnimmitation. Men vad kan man begära för lite drygt 100 kronor?

3. Det är väldigt hög kvalité på Ontarios produkter. Liksom med BR så gör man inget misstag om man köper en Ontariokniv.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips