Köp av allroundkniv, tips?
- Trådstartare Badde
- Start datum
Eller tja, jag har ju inte så mycket att jämföra med. Sällsynt kniv?
Inte direkt.
~Paul~
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det är en modell som har funnits ganska länge men som har förlorat i popularitet. Det kan faktiskt se lite olika ut beroende på årgågarna. Folk har kanske inte insett hur pass bra det stålet är i en så pass billig kniv.Och ändå finns den ingenstans. Ack ack.
~Paul~
Tyvärr så har trådskaparen inte bestämt sig för någon kniv ännu.Jag har hoppat in och ur den här tråden med blandat intresse. Men själva kärnfrågan har jag inget svar sett ännu. Vilken kniv vann? Var det morakniven?
Nej, jag orkar inte detaljläsa alla 21 sidorna!![]()
~Paul~
Inget lätt val när man bedömer alla aspekterna.Så är det. Men någon Mora har det aldrig varit tal om? För tillfället väger jag mellan Bark River Bravo-1
för 1000:-, och Frosts 277
för 500:-.
~Paul~
Så är det. Men någon Mora har det aldrig varit tal om? För tillfället väger jag mellan Bark River Bravo-1 för 1000:-, och Frosts 277
för 500:-.
Bark river skulle vara ett enkelt val mellan de två. Jag gillar halkskydd samt kunna tälja nära handen för precisionjobb, på Frosten verkar det vara rätt lång mellan där man har handen och där eggen börjar. (Om eggen bara är den del som är slipan, det finns ju mer sjuka termer på en kniv än en hel segelbåt)
Fast jag hittar ingen svensk website/shop med den kniven. Finns det någon liknande som säljs i Sverige tro?
Jo, ricasson (tack PaulBark river skulle vara ett enkelt val mellan de två. Jag gillar halkskydd samt kunna tälja nära handen för precisionjobb, på Frosten verkar det vara rätt lång mellan där man har handen och där eggen börjar. (Om eggen bara är den del som är slipan, det finns ju mer sjuka termer på en kniv än en hel segelbåt)
Fast jag hittar ingen svensk website/shop med den kniven. Finns det någon liknande som säljs i Sverige tro?
Det som talar emot Bark Rivern för mig är att den är dubbelt så dyr och väldigt tung. Dess vikt gör den klumpig. Jag ogillar att ha feta grejor i bältet.
277 är mycket lätt, billig, har bra stål och rätt storlek. Det enda som talar emot den är att den är ful, för tillfället. Om jag var tvungen att välja just nu så blev det dock en 277.
Går du i knivköpartankar? Bravo-1 finns inte att köpa i Sverige, du skulle behöva beställa från staterna.
Någon liknande modell i Sverige? Det får dePaul svara på.
Så är det. Men någon Mora har det aldrig varit tal om? För tillfället väger jag mellan Bark River Bravo-1 och Frosts 277
För att kompicera saker och ting.
Om du är intresserad av Bark River kanske Nebulan skulle passa dig.

Den har läderslida och går säkert att hänga upp på det sättet du vill. Kniven är gjord av rostfritt sandvikstål.
Vill du hellre ha kolstål kan du kolla på Auroran. Auroran har marginellt tjockare blad och fulltånge. Nebulan har skandinavisk slipning. De är inte fullt så "brutala" som Bravon och fungerar antagligen bättre om du vill tälja mycket.
Jag var själv nära att beställa en Nebula, men till sist kom jag underfund med att det var en lite större och tyngre kniv jag ville ha. Därmed inte sagt att det inte kan bli tillökning i framtiden.
Andreas