Könshår och fjällvandring - klockrent eller kletigt?

Könshår på veckoturer - bra eller kass

• Goda erfarenheter!

Röster: 30 61.2%
  • Ingen höjdare!

Röster: 19 38.8%

• Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .
Min erfarenhet är att pungen känns svettigare när den är rakad än när den inte är det, just eftersom det blir hud som ligger mot hud och ingen luft kan cirkulera och ventilera bort fukten. Håret gör ju att luften kan cirkulera och fukten ventileras alltså bort bättre.

Att svettlukten sätter sig i håret är väl en myt? Jag upplever i alla fall samma sak där, när jag är rakad börjar det lukta pungsvett fortare.

Sen har vi ju stubb-problemet som flera tagit upp, ett par dagars stubb i skrevet känns allt annat än skönt. Och vad är vinsten om man måste raka sig varannan dag?

Måste härmed tacka för en mycket intressant diskussion. Trodde att det skulle bli hur urballat som helst. Tänk att inte ett enda inlägg började med "Jag har en kompis..."

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
...med risk att se ut som en inavlad redneck, se bild ...

Imponerande att dela med sig av bilder som ser ut att kunna användas i kampanjer för att kusiner inte bör få gifta sig... hihi! :)

För övrigt var detta en mycket intressant tråd, utan att bara innehålla sågningar av folk som funderar över dofter, hår, naglar, speglar, toalettmöjligheter etc i friluftslivet så som det blivit många gånger förut. Den som inte frågar, får inget veta!

Både den friluftsfascistoida Fjällräven-falangen såväl som de friluftsteoretiska pryl-plastisarna, man kan ju ha olika åsikter om vad som är viktigt, bara man hittar sin egen version av "ute"!

Jag rakar mig inte i betydelsen rakhyvel, men har inte heller långt hår. Trimmar ner håret både på huvudet, under armarna och mellan benen till ett par millimeter. Det gör att jag får betydligt lättare att tvätta mig i fält och det har rent hygieniska fördelar. Riktigt svettigt långt hår som misshandlats i fält har en tendens att tova ihop sig och kan bli en rent helvete att reda ut i en kall fjällbäck.

Varför talas det bara om könshår? De flesta har väl trots allt mera hår på huvudet, är det någon som rakar huvudet inför en fjällvandring (och som inte gör det annars)?

Där kan ett annat problem uppstâ.
Jag snaggade mig rejält inför en längre tids tjänst i södra Spanien. Det tog ca 20 minuter innan svâlen sved rejält, trots att jag hade solkräm istället för Brylkräm. Sâ det ä rkeps, hatt eller buff som gäller.
Själv har jag gâtt frân hatt7keps till coolmax-buff, smâfult men skönt..

Personligen så kör jag med Barnängens Barnolja mellan låren och pungen när jag är ute och går. Funkar kanon! Ingen risk för infanterield alls. När man känner att friktionen blir lite mer frekvent så är det bara att lägga på ett nytt lager. Rekommenderas starkt (oavsett om man kör pp eller buske)!

Barnolja?! Den var ny. Fast ska man kleta barnolja försvinner ju vitsen för mig som ville SLIPPA klet-känslan.

Får jag bara gå in och moderera litet här, eftersom jag jag startade den här tråden och känner ett visst ansvar för den akademiska processen: Kan vi skippa sociologi-lektionerna? Självklart är frågan 'könshår i Sverige 2009' viktig, inte minst för tonårsgenerationen som växer upp just nu, men detta är ett forum om fjällvarndring och jag ser den här diskussionen som en utav många för att toppa sin förmåga, och ställer den jämte trådar om ryggsäcksval och avsågade tandborstar, alltså helt vetenskaplig. Alla här är vuxna nog att ta sig ut i bergen, och därmed vuxna nog att raka, eller inte raka sig, precis var de vill.
Och ni som HAR erfarenhet - Dilla inte ner er utan rösta

Får jag bara gå in och moderera litet här, eftersom jag jag startade den här tråden och känner ett visst ansvar för den akademiska processen: Kan vi skippa sociologi-lektionerna? Självklart är frågan 'könshår i Sverige 2009' viktig, inte minst för tonårsgenerationen som växer upp just nu, men detta är ett forum om fjällvarndring...
Ja, jag tycker också att barnolja eller vaselin är lite kontraproduktivt. För att inte tala om de osmickrande fläckar dylika petroleumprodukter kan ge upphov till...

Men jag förstår inte riktigt ditt senaste inlägg, behovet av att moderera har väl sällan varit mindre? Diskussionen har ju hållit sig förvånansvärt väl till "praktiska erfarenheter..." trots det potentiellt inflammerade ämnet? [tre trumslag som markerar poängen] ;-)

Nej, rakning är inte ett villkor för att en svampinfektion ska blossa upp, men definitivt en möjliggörare. När man rakar sig skapar man (oundvikligt) mikroskopsika sår på den skyddande hudkostymen. Svamppartiklarna , som finns på huden och ingår i en normal mikroflora på människan, får en ingångsport och kan infilterar djupare.
Tro mig, jag talar från gedigen erfarenhet från svampens område.

...fast det där jag berättade om när jag fick svamp, trots att jag är kille (!) var då jag HADE full behåring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips