Jo rostfritt kan ju ha sin charm, men annars känns det som att man sällan ser rostfritt i s.k. bushcraftsknivar, överlevnadsknivar och liknande? Jag antar att det beror på skärpnings-möjligheterna? Jag hittar inte på hemsidan hur långt blad de stora varianterna har, men de är kanske groteskt stora. 5-tummaren var riktigt fin, ligger numera i min länklista över framtida inköp!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kniv: bröd/kök för resa
- Trådstartare Matz_S
- Start datum
1. Dessa knivar kan vara tillverkade i precis vilket stål som helst. Några exempel: Ray Mears och Alan Wodds Woodlore-kniv är tillverkad i O1 (kolstål) medans Ron Medises version av samma kniv är i S30V (rostfritt). Maihkel Englund kör antingen med kolstål eller AEB-L (rostfritt).1. Jo rostfritt kan ju ha sin charm, men annars känns det som att man sällan ser rostfritt i s.k. bushcraftsknivar, överlevnadsknivar och liknande?
2. Jag antar att det beror på skärpnings-möjligheterna?
3. Jag hittar inte på hemsidan hur långt blad de stora varianterna har, men de är kanske groteskt stora. 5-tummaren var riktigt fin, ligger numera i min länklista över framtida inköp!
Gene Ingram använder uteslutande D2 (semi-rostfritt) och S30V (rostfritt). Vår svenska motsvarighet - EKA Nordic W11 är tillverkad i Sandvik 12C27 (rostfritt).
Ray Mears:
http://www.youtube.com/watch?v=bQN4jcXDjbE
Bilderna:
1. EKA Nordic W11
2. Maihkel Englund
3. "
4. Ron Medise (tillverkad för RC Linger)
2. Nej det beror på det förmodade användningsområdet. Det är ingen större skillnad mellan att slipa en O1 kniv eller en i Sandvik 12C27.
3. Dessa knivar finns i varierande längder. Obs, det handlar om en custommaker. Han tillverkar kniven exakt efter dina egna specs!
~Paul~
Bilagor
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Haha OK. Du får återkomma och avlägga rapport!Ok, då har jag bättre koll på läget. Finns väl ingen anledning att inte köra på rostfritt då. Jag måste säga att priserna är rätt låga med tanke på att det är custom-knivar, det blir nog en beställning nästa löning!
~Paul~
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg