Knirkande ljud på ramryggsäck

Gick en tältur med en Fjällräven gyroryggsäck i förra veckan. Trivs med säcken frånsett ett lite knirkande ljud från ena axelremmar som jag gissar kommer från övre infästningen i rörramen med sprint och brickor. Ljudet minskar om jag har en tumme innanför remmen framför bröstet och håller mer konstant spänning i remmen.

Något ljud ni känner igen från egen ryggsäck och lyckats miniminera?

Thure

P6116572.JPG

Min Haglöfs Alaska gnekar också lite - hr ainte funderat p åexakt var det kommer från och har sett det som en del av gammel-ryggor. Jag har inte gjort några försök med ljuddämpning för det stör mig inte.
Som sagt, ljud finns ävne på andra säckar men ingen ide om hur man kan dämpa.

/Patrik

Jag har också en ryggsäck med oönskade ljud. Har gått så långt att jag funderar på att antingen göra mig av med den ELLER go wild and crazy med WD-40....

Ljudet är otroligt irriterande och till slut det enda man hör..

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem. Men du har min djupaste sympati här!

Tack för sympatier
20250619_123001.jpg
och förslag.

Jag har nu kompletterat med ytterligare brickor runt sprinten på ovansidan av ramröret och försökt sätta I spänn med syntetisk lina virad och knuten mellan inre brickan och ramröret.

Får återkomma med utfallet sedan jag gått och lyssnat med lastad rygga.

Kanske behövs lina även mellan metallbitarna nedanför ramröret?

Thure

Jag satte gummiplattor mellan ram och nithuvuden/nitbrickor på min bruksAlaska
när jag tyckte det knarrade och 'prasslade' för mycket i skarvarna till ramförlängaren
bakom huvudet. Blev tillräckligt inspänt för att tysta majoriteten av oljuden från de
alltför glappa nitarna i skarven...
2025-06-19 13;50;51_BILD0405_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips