Knirkande ljud på ramryggsäck

Gick en tältur med en Fjällräven gyroryggsäck i förra veckan. Trivs med säcken frånsett ett lite knirkande ljud från ena axelremmar som jag gissar kommer från övre infästningen i rörramen med sprint och brickor. Ljudet minskar om jag har en tumme innanför remmen framför bröstet och håller mer konstant spänning i remmen.

Något ljud ni känner igen från egen ryggsäck och lyckats miniminera?

Thure

P6116572.JPG

Min Haglöfs Alaska gnekar också lite - hr ainte funderat p åexakt var det kommer från och har sett det som en del av gammel-ryggor. Jag har inte gjort några försök med ljuddämpning för det stör mig inte.
Som sagt, ljud finns ävne på andra säckar men ingen ide om hur man kan dämpa.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har också en ryggsäck med oönskade ljud. Har gått så långt att jag funderar på att antingen göra mig av med den ELLER go wild and crazy med WD-40....

Ljudet är otroligt irriterande och till slut det enda man hör..

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem. Men du har min djupaste sympati här!

Tack för sympatier
20250619_123001.jpg
och förslag.

Jag har nu kompletterat med ytterligare brickor runt sprinten på ovansidan av ramröret och försökt sätta I spänn med syntetisk lina virad och knuten mellan inre brickan och ramröret.

Får återkomma med utfallet sedan jag gått och lyssnat med lastad rygga.

Kanske behövs lina även mellan metallbitarna nedanför ramröret?

Thure

Jag satte gummiplattor mellan ram och nithuvuden/nitbrickor på min bruksAlaska
när jag tyckte det knarrade och 'prasslade' för mycket i skarvarna till ramförlängaren
bakom huvudet. Blev tillräckligt inspänt för att tysta majoriteten av oljuden från de
alltför glappa nitarna i skarven...
2025-06-19 13;50;51_BILD0405_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips