Knappa in RT90 i GPS'n, hurdå?

Hur i farao funkar detta med RT90?
Om jag fattat det hela rätt så är det ett helt platt koordinatsystem med grundenhet 1m, eller är jag ute och cyklar?

Hursomhelst så ställde jag in min Garmin Legend på RT90 och försökte knappa in en waypoint, men se det snöt sig då GPS'n fortfarande ville ha grader, minuter och sekunder. Hur går detta ihop?

Leif...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
achså, det finns TVÅ inställningar. Jag hittade bara en av dem och trodde saken var biff.
Nå men då ska jag nog få till det.

Tack för det.

Leif...

Automatiskt

Det kan ske automatiskt, under förutsättning att du ändrar på rätt ställe.
Om du bara sätter kartreferenssystem till RT 90, får du det förhållande som du uppger.

Om du däremot ändrar positionsformat till Rikets nät, eller ännu hellre till det som oegentligt kallas RT 90, ändras kartreferenssystemet automatiskt till RT 90.

Den här förvirringen med RT 90 kommer sig av att från början fanns Rikets nät/RT 90 i eTrex. Sedan har väl någon upplyst programmerarna på Garmin om att man kan göra en s.k. User Grid som ger en exaktare transformering till Rikets nät än den inbyggda.
Då lanserade Garmin ett alternativt Rikets nät/RT 90, som man alltså kallar för RT 90/RT 90. Egentligen borde det heta Rikets nät bättre/RT 90 eller nåt sånt, för RT 90 är inte ett positionsformat utan ett kartreferenssystem.

Strunt samma, när man bara lärt sig hur nomenklaturen är uppbyggd fungerar det likadant. Om du använder RT 90/RT 90 får du en transformation som vanligtvis bara skiljer en eller två meter från den officiella. Använder du Rikets nät/RT 90 kan du få skillnader på mer än tio meter i en del fall.

Anders

Det är rätt märkligt att Garmin har valt beteckningen RT90 - RT90 eftersom det inte finns någonting som är RT90 i det. Det är ju en direkt projektion från WGS84 till Rikets nät.

Hälsningar
Harald

Anar viss förvirring hos Garmin

Jag skulle tro att de inte visste vad de skulle kalla det nya formatet, nu när det redan fanns ett "Rikets nät"/RT 90.
En enkel lösning hade varit att behålla den gamla beteckningen, fast med en ny innebörd. Men då hade man tappat kompatibiliteten bakåt, med MapSource och med punkter inknappade i det gamla formatet, så det var nog därför de inte ville det.

Men förvirrande är det.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips