Klubbinstruktörer långfärd

Jaha, det var ju en lite olustig känsla när alla inlägg i den här intressanta diskussionen bara försvann över en natt... Och de ideliga påhoppen med den... Men jag har inte lust att skriva om det inlägg jag gjorde sent i diskussionen i hopp om att den skulle kunna komma på rätt spår igen...

Men Göran m fl som startade upp förra gången, det vore juste om den diskussion ni drog igång om klubbinstruktörer kunde hållas levande. Frågan är ju både intressant och viktig, och som det verkade var ju både du och främjandet inne på ungefär samma tankegångar som vi har i vår klubb och som säkerligen många fler inom långfärdsverksamheten delar. Det skulle vara väldigt givande, tror jag, med ett informellt möte mellan olika föreningar och klubbar för att diskutera upplägg samt utbyta idéer och tankar om det här.

Det lär ju vara lärande att lära hur andra lär...

mvh

Anders Karlsson
Näsets PK
 
System för utbildning i teknik och säkerhet

Hej Anders!

Tack för ditt försök att föra tillbaka den nu raderade diskussionen till ursprungsfrågan. Diskussionen hade urartat till den grad att när webmaster frågade mig om han skulle radera hela diskussionen, kunde jag inte annat än tillstyrka detta.

Tyvärr försvann då också några bra inlägg och ditt inlägg om hur ni i Näsets PK lagt upp ett system för utbildning av medlemmarna i teknik och säkerhet var mycket intressant. Ni i Näsets PK verkar ha kommit långt när det gäller teknik och säkerhet och ni har troligen en hel del kompetens i klubben.

Om man kunde ta fram ett system för utbildning i teknik och säkerhet som kunde vara ett stöd för många klubbar i Sverige tror jag det kunde vara bra. I många sporter har man olika instruktörslicenser och inom budosporter (vilka jag har utövat) får man visa upp olika tekniker och få nya grader.

Nu tror jag inte att en massa grader skulle gynna långfärds- och havspaddling i nuläget. Jag tycker dock att det är bra att några har utarbetat en certifiering
för instruktörer.

Jag upplever dock att denna certifiering är till för fåtalet, då kraven är höga. För att öka kompetensen i klubbarna tror jag därför det vore bra om man kunde utarbeta en, jämfört med befintlig certifiering mindre krävande, utbildning och certifiering. Denna "lägre grad" av certifiering skulle kunna kallas "klubbinstruktör".

Exakt vad som skall krävas och vem som få hålla i sådan utbildning/certifiering vill jag inte gå in på. Men i likhet med den befintliga cerifiering bör det finnas skrivet vad som krävs för en klubbinstruktörslicens.
 
Finns det någon livräddning??

Hej Göran. Jag undrar om det finns några inslag av vattenlivräddning utanför den annars så bekanta kamraträddningen i nuvarande planerade test/tester. Sedan undrar jag om det finns inslag av olycksfallssjukvård?. Mycket talar för att man som ledare i klubb eller privat bör ha erforderliga kunskaper i sjukvård och livräddning. Allt från HLR och insulin problematik bör ingå tycker jag.

Hur ser reglerna ut idag?. Har läst att det finns några Svenska företag som erbjuder Certifiering. Skulle detta kunna passa kajaklivet?.

(Sparven)
 
1:a hjälpen eller Sista Smörjelsen

Göran svarade på frågan om livräddning med att hänsvisa till dokumenten, jag tänkte hjälpa den frågande på traven genom att berätta att:

Jo, det ingår krav på sådana kunskaper. Under de resonemang som förs mellan kandidater och certifierare (och dessa resonemang är en viktigt del av certifieringen) tas en rad "olycksscenarion" upp, där bl.a. kunskaper i HL-räddning och hypotermibehandling testas. Genomgången RödaKors-kurs (högst något år sedan) eller motsvarande krävs också. Kontroll av vad kandidaten har med sig i sin egen sjukvårdslåda ingår i certifieringen!

Jag håller med om att det skulle behövas en stegvis certfiering, så att folk har möjlighet att växa in i systemet och kunna börja fungera som instruktörer på mindre avancerad nivå. Nu är ju Sv.KF:s system ännu i sin linda, och jag tror nog att tanken finns med hos dem som skapat systemet, de har bara inte hunnit till den avdelningen ännu.

mvh,
Jens
 
Tack Jens

Tack för ditt svar. Jag var in på sidan men den såg lite klyddig ut i mina ögon. Låter som ett bra upplägg annars. Kan vem som helst ansluta sig till testet eller måste man vara medlem i Sv. Kf?.

Jag har sett att de har certifieringar i Dala-Floda med den kända STR metoden. Hörde att till och med räddningstjänsten nyttjat denna för sin personal. Men det är kanske mer inriktat till vita vatten sporter.
Crossing Latitudes hade tydligen också certifiering i Norge under sommaren för kajakinstruktörer. Jag tror den kostade 7.000 Kr. Finns det fler en dessa?.

(Sparven)
 
Vad har hänt

bossen; sa:
Jaha, det var ju en lite olustig känsla när alla inlägg i den här intressanta diskussionen bara försvann över en natt...

Hej Anders. Jag är ny medlem och undrar vad som hänt innan. Råder det oenighet om vilken cert som skall gälla eller?.

(Sparv)
 
Så var bollen i rullning igen...

Hej Göran!
Så kom diskussionen igång igen, det var väl för väl.

Jo, vi i NPK har pratat om att få ut kunskapen från våra certifierade genom att de till en början informellt lär upp intresserade. På så vis blir de certifierade även ambassadörer för certifieringen, vilket förmodligen lär underlätta rekryteringen. Men vårt huvudsyfte är att få fler att vilja ta ansvar under tur och höja kompetensen.

Ett problem som vi har, och även andra klubbar efter vad jag hört, är att det kommer in nya i en sådan takt att de inte hinns med och att de som redan kommit in då får svårt att komma vidare. Och det sliter hårt på de som ska lära ut. På det här informella sättet kan vi höja kompetensen hos långfärdarna utan att de känner krav att leda tur. Men de kan hjälpa till vid behov, nog så viktigt. Och det utan att ledarna går på knäna.

Vi diskuterar även att ha en kurs i vildmarkssjukvård med Crossing Latitudes för de som vill lära mer. Vi har även duktiga ledare som förtjänstfullt ställer sin sjukvårdskompetens till förfogande för HLR osv.. Men det kan kanske t.ex. vår långfärdsansvarige Peter, mannen från Värnamo, utveckla ytterligare...

Det fanns med någon från främjandet tidigare. Skulle vara intressant att höra synpunkter ur ert perspektiv. Det gäller givetvis Sparreviken och andra föreningar också. Kan vi kanske träffas informellt och utbyta idéer/arbetssätt?

Sparven:
Nej, jag tänker inte dra upp ovidkommande. Den tråden är avslutad. Jag vill ha diskussion om ämnet ovan, inget annat.

mvh

Anders
 
Re: Så var bollen i rullning igen...

bossen; sa:
Sparven:
Nej, jag tänker inte dra upp ovidkommande. Den tråden är avslutad. Jag vill ha diskussion om ämnet ovan, inget annat.

mvh

Anders

Vilken stil. Börja med att vara lite ödmjuk så skall du se att människor enrolerar sig till debatten. Vad du sedan anser vara ovidkommande är för mig helt utan vetskap. Var det inte just ämnet jag försökte föra en diskussion kring. (Sparven)
 
Re: System för utbildning i teknik och säkerhet

gorans; sa:
Jag tycker dock att det är bra att några har utarbetat en certifiering
för instruktörer.

Jag upplever dock att denna certifiering är till för fåtalet, då kraven är höga.


Finns redan en uppsjö av certifieringar att välja på både i europa och usa. När det gäller er klubb så kan ni enkelt bygga en egen test. Du skall tänka på att förutsättningarna såväl fysiskt och psykiskt skiljer sig mycket åt i klubbarna varför testet bör anpassas till de lokala omständigheterna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.