Klövjeväska

Jag har blivit med hund. Det är sjukt nice. Sydde en jacka som blev grymt bra, så jag tänkte försöka göra en vettig klövjeväska. Har hittat en del sidor men inget som verkar så bra. Jag gillar ruff wear och granite gears varianter. Nån som sett något liknande?

Vill ha nåt som avlastar jyckens rygg och inte nåt som är för sladdrigt.

Och en generell hund fråga, hur mycket har ni tränat innan ni gett er ut på längre turer? Min hund är otroligt snäll och står ut med det mesta så jag tror han skulle gå sönder före han skulle klaga, så jag vågar inte riktigt testa fullt ut. En annan sak också, hur långt eller hur stökig terräng måste det handla om innan ni funderar på att använda överdragsskor på tassarna?
 
En fundering bara är det inte enklare att sy en klövja av mer traditionellt nordiskt snitt från Snowdogs eller norska Gresshoppa ? Personligen så tycker jag att man allt för ofta ser klövjor från Ruff Wear och Granite Gear som sitter mer på ryggen än över axelpartiet och därmed också en överhängande risk för felbelastning av hundens rygg. Men smaken är väl som baken och det beror väl lite på hur hunden ser ut också.

När det gäller träning innan långturer så är det väl lite som med träningen av en själv. Packvikten kommer ju att vara avsevärt högre än för en helgtur så man får ju ta höjd för det också. För hundens del gäller väl att man successivt ökar vikten i klövjan till den beräknade turvikten och sen tar och går längre träningsrundor hemma med klövjan på hunden. Själv har jag aldrig gått lika långa sträckor hemma som dom beräknade dagsetapperna på långturer. Viktigare tycker jag det har varit att anpassa längden på de första dagarnas etapper då klövjorna har varit som tyngst. Visserligen brukar alltid hundarna vara rejält taggade de första dagarna, dom skulle säkert kunna gå dygnet runt, men då får man själv ta ansvar för att hundarna inte kör slut på sig själva så dom orkar med hela turen.

Bootisar på tassarna åker bara på om tassarna ser ut att ha börjat ta skada. Med uppsmörjning av trampdynorna med tassalva så är det väldigt ovanligt att behöva använda bootisar, däremot så ska dom med ifall det händer nått med tassarna på turen. Sen är det väl så att genom "förtursträningnen" så stärks väl även trampdynorna något, dvs om man väljer andra vägar än dom mjukaste skogsstigarna.

Lycka till med hund och klövjetillverkningen!

Mvh Jesper
 
Det jag som oinvigd reagerar på med de flesta klövjeväskor ligger an mot ryggraden. De flesta packväskor och sadlar för hästar har ju två längsgående belastningsytor som ligger jämte ryggraden och lämnar ryggraden fri från tryck. Skulle inte det vara fördelaktigt även för en hund?
 
Det jag som oinvigd reagerar på med de flesta klövjeväskor ligger an mot ryggraden. De flesta packväskor och sadlar för hästar har ju två längsgående belastningsytor som ligger jämte ryggraden och lämnar ryggraden fri från tryck. Skulle inte det vara fördelaktigt även för en hund?

Med risk för att jag missförstår dig, men ligger inte även klövjorna från Granite Gear och Ruff Wear över ryggen men med skillnaden att dessa har tyngpunkten bakom axlepartiet/manken dvs över ryggraden?

Det jag anser vara det positiva med de mer traditionella klövjorna är att dessa kommer att få en tyngpunkt som ligger mer över manken/axlelpartiet och därmed inte felbelastar ryggen. Det är väl den stora skillnaden mellan att klövja en hund jmf med en häst där den senare har klövjan mitt på ryggen och därför antagligen även behöver en annan lösnig för att skydda ryggraden.

Men även hos hundklövjan krävs att den har en genomtänkt konstruktion på mittpartiet där den har "kontakt" med ryggraden. På billigare klövjor ser man ofta att mittpartiet är lite halvsladdrig och är dåligt vadderad, dom dyra (ca 1500 - 2500 pix) är betydligt stabilare ofta med skinnförstärkning på insidan och vaddering av typen "tunt liggunderlag".

Mvh Jesper
 
Har en klövjeväska från Ruffwear och den har inte alls tyngdpunkten över ryggen, utan ligger mycket fint över axelpartiet och frambenen. Väskorna är utformade så att de är djupare längst fram. Har läst detta påstående om Ruffwear i flera tidigare trådar och förstår inte varför. Det verkar inte riktigt som om de som påstår detta själva har provat väskorna.
 
Nu har förvisso inte någon av mina hundar gått någon långtur med klövja från RuffWear, däremot så har jag lastat och testat två varianter på dels mina samojeder samt nytillskottet en jakt golden. Om jag jämför med samojedernas gamla klövjor från Sundpro så sitter Ruffarna längre bak (både väskor och tyngdpunkt alltså) på både samojed och golden. Men det är klart att på nån annan hund så kan dom sitta helt annorlunda, jag har ju faktiskt sett hundar där dessa amerikaklövjor suttit på ett helt ok sätt.

Däremot så så är dom inte alls djupast längst fram så som ex.vis klövjorna som man ser på dessa bilder från Snowdogs .

För att komma med lite konstruktiva kommentarer till trådstartaren så tycker jag nog att du försöka att få testa dessa olika varianter på din hund och se vad som verkar sitta bäst och sen ta fram den stora DIY-lådan och köra så det ryker! Jag är i varje fall nyfiken på hur det kommer att se ut och fungera.

Mvh Jesper
 
Nu ska jag erkänna att jag bara använt "traditionell" klövja på min hund, men jag tycker att det stora problemet med "amerikaklövjorna" (härligt ord ;)) är att det är för mycket remmar. De ruffwearväskor jag sett har en rem mellan frambenen på hunden, och en under bröstkorgen.

Det här leder sannolikt till att små viktskillnader mellan de båda sidorna inte kommer att synas, med resultat att hunden istället får kompensera genom att gå och spänna sig (bättre om väskan halkar lite åt sidan så jag ser det och kan göra nåt åt saken). Väskan kommer ju iaf sitta där den sitter, eller i värsta fall ligga snett så remmen mellan frambenen skaver mot det ena.

Nu ska väl sägas att jag har en borzoi, vilken är i det närmaste det plattaste som existerar i hundväg, så sannolikt är skavsåren avsevärt mindre troliga för "bredare" raser, även om jag hört talat om icke-vinthundsfolk som haft sådana problem.
 
Nu har förvisso inte någon av mina hundar gått någon långtur med klövja från RuffWear, däremot så har jag lastat och testat två varianter på dels mina samojeder samt nytillskottet en jakt golden. Om jag jämför med samojedernas gamla klövjor från Sundpro så sitter Ruffarna längre bak (både väskor och tyngdpunkt alltså) på både samojed och golden. Men det är klart att på nån annan hund så kan dom sitta helt annorlunda, jag har ju faktiskt sett hundar där dessa amerikaklövjor suttit på ett helt ok sätt.

Däremot så så är dom inte alls djupast längst fram så som ex.vis klövjorna som man ser på dessa bilder från Snowdogs .

Min Ruffwear "Approach" är mycket djupare längst fram, så det stämmer inte riktigt. Kanske har de andra modeller som inte är det, jag vet inte.

Mvh Flygare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tranan Göra klövjeväska?? Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.