Klocka för höjd och djup

Hej,

Jag äger idag en Suunto Core klocka som jag inte riktigt begripigt mig på, den skall mäta höjd och djup. Men för att få den att mäta höjden rätt så måste man ständigt kallibrera den tydligen (efter lite läsning här på forumet). Vilket jag tycker är för omständigt.

Kort och gott, finns det någon klocka som är mer automatisk. Som kanske synkar sig själv mot GPS eller något, så man slipper pilla med klockan helatiden?

Suunto Core är en barometrisk höjdmätare.

Det mäter alltså höjd efter lufttryck och måste därför kalibreras beroende på väder och lokala lufttryck.

Det du efterfrågar är en klocka med GPS som mäter efter satelliter, men då får du räkna med en batteritid på några timmar när gps:en är igång.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ju mer funktioner i en klocka desto mera som går sönder och det är därför bäst att prioritera vad som är viktigast. Djupmätare under vatten eller höjd? Finns GPS-klockor med batteritider på typ 15 timmar om jag minns rätt.

Thure

Att mäta höjd med barometer (som klockro oftast gör) innebär små förändringar i tryck - dvs den måste kunna mäta små förändringar medan tryck under vatten varierar mycket mer "per djupmeter". 10 meters vattendjup är en hel atmosfärs tryck. Och hur ska klockan avgöra om du är över eller under vatten?
På nyare klockor kan man välja om man vill se en tryckförändring som väderomslag eller förflyttning i höjd - tror tom att min Garmin kan ställas in att på natten tolkar den väderomslag meda dagtid är det höjdförändring. Jag använder inte funktionen - när höjd är viktigt kalibrerar jag klockan som del av morgonrutinen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Höjdmätare

Att mäta höjd med GPS är inte så enkelt då sateliterna ju finns högt ovan oss - det är lättare att triangulera in X och Y (lat/long) med precission än Z (höjd). Du kan goggla fram mycket trogopnometri och matematik kring detta. Men tänk att du stter i en 2 höga master placerade ganska nära varandra och ska försöka avgöra hur högt en mellanavsats sitter - det är inte så lätt. Om du istället står på marken och går 100m söderut från masterna och sedan tillbaka och 100m öster om masterna så kan du krysspejla in deras position med bättre precision.
Jag vet inte om det var en så bra liknelse men ett försök att förklara problemen med att mäta höjd "uppifrån".
Sen kan man låta GPS bestämma position och baserat på det ha en model av jorden där man för varje position har en höjd men det bli väldigt många punkter att hålla reda på om det ska bli med precsion.

Och allt ska få plats på armen.

/Patrik, just nu cirka 10 möh men jag ser havet från fönstret så det är inte klockhöjd :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips