Klimatkontot

4 ton för min del, husbilen är väl största boven :D

Vad gäller vattentillgången är det väl snarare nederbörden i fjällen som är intressant, glaciärerna är ju bara "sparad nederbörd" och med minskande sådana torde vi få mer vatten i älvarna i några år, och sedan återgå till samma mängd som innan de började smälta bort, förutsatt nu att årsmedelnederbörden är den samma under perioden...

Att glaciärerna smälter är väl snarare ett symptom än sjukdomen...
 
Vad kommer hända med vårt land när glaciärerna har smält? Hur ska då vårat land hydreras och grödor växa? Vad kommer hända med fjällvärlden? Kommer den dö och bli ett månlandskap eller finna alternativa vägar för överlevnad? Kommer det att finnas något naturligt rent vatten kvar på låglandet, eller kommer allt att vara kontaminerat eller försurat?

Finns det någon här som vet svaret?

Ingen fara, glaciärerna bidrar inte med särskilt mycket avrinning annat än när de just smälter. Vid steady state så är summan noll över året. Avrinningen till älvarna beror till 99 % på nederbörd. Du kan skippa glaciärerna från den hydrologiska cykeln. Variationerna i nederbörd är helt avgörande för hur den framtida vattenföringen ser ut.
 
Intressant beräkningsverktyg. Mitt privata avtryck blev 2,7 ton om jag slänger med en flygresa per år. Lite lågt, tycker jag. Men visst: låg köttkonsumtion, cykel till och från jobbet, gasbil och vedeldning i kombination med värmepump slår nog igenom.

Men jag fegade kraftigt och tog inte med de jobbresor jag gör med flyg. Paradoxalt nog som miljökonsult... Tyvärr får man som konsult inte ekonomi i längre tågresor, även om jag försöker få till det så ofta som möjligt. Få, om ens några, kunder vill betala för den extra restiden det tar att transportera sig från södra Sverige till exempelvis Umeå med tåg.
 
Intressant o viktigt ämne. Friluftsprylar tillsammans med importerade nyttigheter som chiafrön, kokosmjölk, avokados är mina främsta klimatsynder. Ligger annars på 2-3 ton per år, svårt att komma ned lägre såsom samhället är utformat. Brukar ursäkta mig med att jag inte har köpt ny mobil eller annan hemelektronik på 10 år, men är ju för att omgivningen köper för ofta och ger bort sina gamla grejer gratis...
 
6,5 Det finns klimatcykler helt uppenbart då vi haft flera istider. När jorden var grön och trollsländorna 1m i vingbredd fanns inga mänskliga CO2 utsläpp trots en hög CO2 halt.
Alla kan väl bli bättre men i olika grad.
Allt vatten har ju kommit hit från rymden, själv har jag sett ett par upplösas över havet. Så det kommer mer.
Elektroniken är ju numera gratis, då gåvorna blivit föregående generation.
 
Senast ändrad:
2,6 ton. Då tycker jag ändå att jag lever ett modernt och bekvämt liv med villa, bil och fjällresor. Men vi har försökt minimera familjens utsläpp utan att göra några större avkall på bekvämligheten.
 
3,4 ton.

Lustigt hur det fungerar det med miljö och klimatångest.

När man tex får ett nytt värmerekord som slår ett gammalt från slutet 1800tal så beror det tydligen alltid på våra utsläpp dom senaste 100åren, då måste man ju fråga sig varför det var så varmt på 1800talet och tidigare ?

Det absolut varmaste temperatur man uppmätt 56.7 är från Death Vally år 1913, det finns intressen som vill ogiltigförklara dom äldre rekorden och media har redan gjort det då dom basunerat ut att årets uppmätta 54,4 i Death Vally är nytt världsrekord...Tv4 nyhetsmorgon med tydliga MP sympatier är tex en av dom som hjälpt till med detta.

Om vi nu leker med tanken att årets mätning var en tiondel över det från 1913 vad inne bär då det ?
Jo, att det naturligtvis är människans utsläpp av koldioxid som skapat nya rekordet.

Men frågan kvarstår, varför var det så varmt där 1913 och tex Al Azizia i början på 1900talet...då hade ju inte ens Biggles lyft från startbanan så det kan ju inte vara flyget i alla fall och Preem mackarna stor rätt glest om man säger så.

Man ska akta sig för att använda "Fake News" som effektförstärkare för det kan vända och slå en i ansiktet en dag, men det är väl så miljölobbyn jobbar antar jag.
 
Jag är road över alla naturvänner som åker flyg och fartyg för att titta på strandade isbjörnar och smältande polaris på Svalbard och Grönland (givetvis så förväntar de sig att en militärhelikopter hämtar dem om naturupplevelsen skulle bli för intensiv).
 
3,3 ton hamnade jag på- Oväntat lite.
Sedan gick jag in på min elleverantörs hemsida och fixade elavtal med vindkraft och gjorde om testet.
Då blev det 3,2
 
Senast ändrad:
3,4 ton.

Lustigt hur det fungerar det med miljö och klimatångest.

När man tex får ett nytt värmerekord som slår ett gammalt från slutet 1800tal så beror det tydligen alltid på våra utsläpp dom senaste 100åren, då måste man ju fråga sig varför det var så varmt på 1800talet och tidigare ?

Det absolut varmaste temperatur man uppmätt 56.7 är från Death Vally år 1913, det finns intressen som vill ogiltigförklara dom äldre rekorden och media har redan gjort det då dom basunerat ut att årets uppmätta 54,4 i Death Vally är nytt världsrekord...Tv4 nyhetsmorgon med tydliga MP sympatier är tex en av dom som hjälpt till med detta.

Om vi nu leker med tanken att årets mätning var en tiondel över det från 1913 vad inne bär då det ?
Jo, att det naturligtvis är människans utsläpp av koldioxid som skapat nya rekordet.

Men frågan kvarstår, varför var det så varmt där 1913 och tex Al Azizia i början på 1900talet...då hade ju inte ens Biggles lyft från startbanan så det kan ju inte vara flyget i alla fall och Preem mackarna stor rätt glest om man säger så.

Man ska akta sig för att använda "Fake News" som effektförstärkare för det kan vända och slå en i ansiktet en dag, men det är väl så miljölobbyn jobbar antar jag.
När argumenten tryter tar raljerandet vid. Att enskilda värmerekord beror på klimatförändringar hävdar inte vetenskapen, det är något du har hittat på. Att det globala medeltemperaturen ökar är helt klarlagt. Likaså att det beror på förbränning av fossila bränslen.
Man kan sticka huvudet i sanden och blunda för problem, men man kommer ändå inte undan konsekvenserna av problemen.
 
3,6 varav 2,2 för bilen. Gissar dock att det är betydligt högre då vissa år köps det mycket kläder-skor och andra inga alls. Har inga större förhoppningar att vi skall fixa klimatavrtycket, dagens människa arbetar och lever för att konsumera och utvecklingsländerna strävar efter samma mål. Kina har investerat miljarder för att få i gång Afrika till en fungerande marknad och det kommer troligtvis att inträffa.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...