Klimatförändringar - vi lever i det

Larssky: Utländska kraftverk matar in el i vårt kraftnät som transporterar den genom landet för att sedan ta ut den i söder till bl.a. Tyskland. Det leder till högre nätavgifter för oss. Det finns också en risk för att det leder till nya kraftledningar med breda gator genom vårt land som förstör naturen. Vi betalar.

Om andra länder ställer sina vind- och solkraftverk här förutsätter det höga elpriser för att investeringarna inte ska förloras. Jag inser att det finns mäktiga intressen som kan trycka på om vi i Sverige skulle vilja återgå till våra låga elpriser.

Min fråga till er: Vill ni ha dessa utländska kraftverk med sina konsekvenser i vår natur?

Larssky: Utländska kraftverk matar in el i vårt kraftnät som transporterar den genom landet för att sedan ta ut den i söder till bl.a. Tyskland. Det leder till högre nätavgifter för oss. Det finns också en risk för att det leder till nya kraftledningar med breda gator genom vårt land som förstör naturen. Vi betalar.

Om andra länder ställer sina vind- och solkraftverk här förutsätter det höga elpriser för att investeringarna inte ska förloras. Jag inser att det finns mäktiga intressen som kan trycka på om vi i Sverige skulle vilja återgå till våra låga elpriser.

Min fråga till er: Vill ni ha dessa utländska kraftverk med sina konsekvenser i vår natur?
Eftersom du uppenbarligen inte vet och förstår hur prisbildningen sker och inte heller vet hur den fysiskt producerade kraften säljs och ger intäkter förutsätter fortsatt rimlig diskussion upplysningsinsatser som blir överkurs inte tillhörande trådens ämne.

Mycket flaggviftande och enögd isolationism här i tråden. Svenskt näringsliv är väldigt beroende av att inte mötas av sådana attityder på sina exportmarknader.

Den som insisterar på att all energiproduktion i landet ska ha svenska ägare har en hel del att förklara. (Vilket i praktiken innebär staten, för det är otänkbart att exempelvis ett skogsbolag med kraftverk inte ska få ha utländska aktieägare). Vad blir till exempel konsekvensen av att kapa alla elkablar vid gränsen? För övrigt: Som granne till ett vindkraftverk, vad spelar det för roll vem som äger det?

Stil Alive: Havsytan kan inte stiga lokalt mer än globalt. Ett sådant påstående kan en grundskoleelev punktera. Behöver jag förklara? Om fröken säger till Kalle som är rädd för att hoppa från trampolinen i simhallen att ”jag kan ta lite vatten från andra sidan bassängen och hälla under trampolinen så blir det inte så högt”. Då kommer Kalle skratta och tycka att fröken är knasig.

Däremot kan land stiga eller sjunka när kontinentalplattor rör på sig. Även det vet Kalle från geografilektionerna.

Om SR P3 fortsätter att manipulera genom att skylla rörelser i kontinentalplattorna på klimatet som FN gjorde är det extremt. Värt en stor diskussion.
Nu var det som sades i programmet inte något som journalister anställda av SR hittade på utan det gjordes intervjuer med forskare och vetenskapliga rapporter citerades. Det hävdades aldrig att havet stigit mer i Tuvalu än på andra ställen på jorden. Menar du på fullt allvar att jag skulle lita mer på en fullständigt anonym person på Utsidan? Har du någon som helst utbildning inom detta område?

Lite överdrivet men ok

732-012 Funafuti B, Tuvalu​

mean trend plot

The relative sea level trend is 3.92 millimeters/year with a 95% confidence​

interval of +/- 2.55 mm/yr based on monthly mean sea level data from​

1977 to 2022 which is equivalent to a change of 1.29 feet in 100 years.​

A datum offset correction of 0.051 m was applied on November 1977 to April 1993 data based on the systematic difference in datum between the stations during the period of overlap

Source Data & Additional Metadata

GLOSS Station Information

Det var vad som nämndes i programmet. Jag har ingen egen kunskap på området.

Stil Alive: Havsytan kan inte stiga lokalt mer än globalt. Ett sådant påstående kan en grundskoleelev punktera. Behöver jag förklara? Om fröken säger till Kalle som är rädd för att hoppa från trampolinen i simhallen att ”jag kan ta lite vatten från andra sidan bassängen och hälla under trampolinen så blir det inte så högt”. Då kommer Kalle skratta och tycka att fröken är knasig.

Däremot kan land stiga eller sjunka när kontinentalplattor rör på sig. Även det vet Kalle från geografilektionerna.

Om SR P3 fortsätter att manipulera genom att skylla rörelser i kontinentalplattorna på klimatet som FN gjorde är det extremt. Värt en stor diskussion.
I teroin har du rätt (då vatten är svårkompressibelt) men inte helt sant i praktiken. T ex kan vattenståndet i Östersjön skilja sig lite från Atlantens. Vind, strömmar och annat lufttryck ovanför vattnet kan göra att vattenståndet är högre eller lägre i Östersjön då utjämningen inte kan ske momentant genom Öresund.

Kraftiga vindar från väst kan tvinga in mer vatten genom Öresund och är det dessutom lågtryck över Östersjön så är det mindre luft ovanför som håller mot vattenytans utbredning uppåt. Då blir det netto mer vatten i Östersjön.

Dygnsvariationer, tidvatten (månens dragningskraft) påverkar också vattenstånd i havet.

/Patrik

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
Larssky: Jag har aldrig velat ha dagens prissättningsmodell. Dessutom tror jag den missbrukas genom att man importerar en liten del dyr el för att få upp priset enligt marginalprissättningsmodellen.

Celeste_26: Vilka I-länder låter andra länder exploatera sin natur på det sätt som skett i Sverige med den utländska vindkraften?

Still Alive: Inlägget #693 ger bara bilden av att det är klimatförändringarna som ligger bakom. Man ska lita på sig själv vid sådana påståenden om man har några som helst kunskaper. Inte ens IPCC:s siffror ger 15 cm på 30 år. Och jag skulle inte lita på IPCC en sekund efter allt som varit. Här finns en annan siffra på havsnivåhöjningen, 25 cm mellan år 1900-2017: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/vattenstand-och-klimat/landhojning-och-vattenstand

Tango: Ja, men det är inte den havsnivåförändringen man talar om som en följd av klimatförändringar. (Kul annars med resonemanget som lyfter nivån en aning.)

Man kan, om man vill, (lite småkommunistiskt men ändå...) visst tycka att "kritisk infrastruktur" som t.ex järnväg, vägar, kraftnät, en stor andel av kraftproduktionen skulle vara statsägd.
Man kan tycka att staten ska stå för identitetssäkerheten vid transaktioner, och inte bankerna.
Sen kan man (som i Norge) också tycka att den lokala kraftproduktionen, som alltid förstör en del naturvärden, skulle beskattas lokalt.
Man behöver inte kapa kraftledningarna vid gränsen, men man skulle kunna komma överens inom EU att varje land i möjligaste mån ska vara självförsörjande på planerbar elproduktion.

Celeste_26: Vilka I-länder låter andra länder exploatera sin natur på det sätt som skett i Sverige med den utländska vindkraften?
I Tyskland finns cirka 30 000 vindkraftverk på en yta som är mindre än Sverige - här finns ungefär 6000. I Danmark något fler - på en yta som är en tiondel av Sveriges. Oklart vem som äger dem, men då dessa länder också är med i EU avviker de knappast så mycket från Sverige vad gäller näringsfrihet eller markägares rättigheter. Den inre marknaden - en fantastisk idé!

Larssky: Jag har aldrig velat ha dagens prissättningsmodell. Dessutom tror jag den missbrukas genom att man importerar en liten del dyr el för att få upp priset enligt marginalprissättningsmodellen.
Gamla_Sverige: vad du skulle vilja ändrar inte hur det faktiskt är. Och ingen importerar el så priset här går upp - det är tvärt om, dvs om priset här går upp så blir det ett kraftflöde från ett billigare område till ett dyrare och då blir prisnivån inte lika hög som om utbytet inte skulle ha skett. Likaså pressar produktion i ett överskottsområde ner priset i det området och skapar ett flöde till ett dyrare område och det dyrare områdets pris blir inte lika högt .
Och för att koppla diskussionen här till miljö- och klimatfrågan: oavsett vem som äger det som produceras så bidrar koldioxidfri produktion här till att minska mängden från alternativ, ofta koldioxidutsläppande, produktion på andra ställen.

Man kan, om man vill, (lite småkommunistiskt men ändå...) visst tycka att "kritisk infrastruktur" som t.ex järnväg, vägar, kraftnät, en stor andel av kraftproduktionen skulle vara statsägd.

En gång i tiden så var det Staten som skötte de flesta samhällsbärande funtionerna i Sverige.

El, skola, sjukvård, åldringsvård, vatten/avlopp, järnväg, apotek o.s.v.

Lägsta anbud eller penngasugna aktieägare är inte alltid bäst när det gäller samhällsbärande funtioner.

I Tyskland finns cirka 30 000 vindkraftverk på en yta som är mindre än Sverige - här finns ungefär 6000. I Danmark något fler - på en yta som är en tiondel av Sveriges.

Det tar jag som ett kvitto på att vindkraft stör nejden och förstör mycket natur sett till vad dom ger efter som dom måste importera el mest hela tiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips