Klimatförändringar - vi lever i det

Plutonium som bildas i den typ av kärnreaktorer som vi har i sverge har
fel isotop samansättning, för att tillverka atombomber.

Solceller fungerar dåligt på nätterna.
El måste tillverkas distruberas o konsumeras " satidigt "
Jo, och det är väl just där som nya och billiga saltbatterier kommer in.
/Niklas

Man kan lagra energi på olika sätt, i batterier, i form av varmvatten, pumpa upp vatten på höjd och återvinna energin i genratorer/turbiner då man låter det falla ner igen, man kan skapa vätgas som man sedan förbränner osv.

Ett annat problem för Sverige är årstiderna. Då vi har som kallast och behöver mest energi för uppvärmning är det som solfattigast.

/Patrik
Där funkar ju biobränsle ypperligt, som ju kan lagras länge för att användas vid behov. Å ju kallare det blir utomhus, desto bättre blir ju verkningsgraden.
/Niklas

Plutonium som bildas i den typ av kärnreaktorer som vi har i sverge har
fel isotop samansättning, för att tillverka atombomber.

Solceller fungerar dåligt på nätterna.
El måste tillverkas distruberas o konsumeras " satidigt "
Bra, där lärde jag mig något nytt. Tillvaron kändes lite tryggare ända tills jag läste på lite mer. Om jag förstått det rätt så bildas plutonium av vapenkvalitet i början när man laddat in nytt bränsle. Med tiden så övergår plutoniet till andra isotoper som inte duger till vapen. Den som har tillgång till en kärkraftsreaktor av svensk typ och har onda avsikter kan alltså tillverka vapenplutonium genom att ladda nytt bränsle och bara köra reaktorn en kort tid.

Nu är tydligen Karlshamnverket uppstartat enligt tv4, till klimatets förtret får man förmoda.

Sverige behöver mer planerbar energiproduktion.

Sverige behöver mer planerbar energiproduktion.
Det tror jag alla håller med om. Se dagens SvD också, https://www.svd.se/a/9pOb9W/iea-chefen-fatih-birol-moter-kungen-och-ulf-kristersson

Denna sida är bra om man är intresserad av det aktuella kraftläget, https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/

Denna sida var bra för att få en översikt, och har försämrats lite, men länkarna är fortfarande användbara, https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ där ovan länk kommer ifrån.

Här kommer en annan länk till ämnet "planerbar elproduktion". Intressanta punkter, och inte svåra att förstå. https://www.svk.se/om-oss/rapporter-och-remissvar/planering-for-okad-elanvandning/
Vem som ska stå för investeringarna är den mest intressanta frågan, och jag tror att det finns flera lösningar på detta,

Fossila bränslen kommer att användas i mindre utsträckning framöver. Frågan är bara när detta syns i frågan om koldioxidhalt i atmosfären. Kurvan pekar fortfarande uppåt.

Här en länk till hur mycket halten av koldioxid i atmosfären ökar per år. Detta är från mätplatsen i Stilla havet, Mauna Loa, Hawaii.

Ha en fin onsdag.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Dagens ”Vetenskapsradion” från SR P1 handlar om framtidens kärnkraft som kan återanvända avfallet och köra på det i tusentals år.

Tack Enils för kunskapsspridandet!

Kalleps: Det sitter internationella kameror ovanför locket till reaktortankarna som övervakar så att det inte sker täta bränslebyten för att ta tillvara vapenplutonium innan det förstörs genom ytterligare neutronupptag.

Totteman: Jag saknar sedan en tid siffror på utförsel av el ur landet som tidigare fanns på sidan ”Kontrollrummet”. (Kan den siffran vara olämplig att visa för invånarna i en energi-koloni?)

Still Alive: Man kan kemiskt återvinna plutonium ur avfallet (s.k. upparbetning) och köra reaktorer på det. Så har man gjort tidigare med konventionella reaktorer som vi har.

Totteman: Jag saknar sedan en tid siffror på utförsel av el ur landet som tidigare fanns på sidan ”Kontrollrummet”. (Kan den siffran vara olämplig att visa för invånarna i en energi-koloni?)
Du får väl felanmäla det du tidigare sett. Sverige exporterar el…inget konstigt.

Om du saknar informationen finns den säkert någon annanstans. Om jag skulle sakna information skulle jag söka lite efter informationen.

Jag tror inget mörkas ang elexport. Var har du fått det ifrån? Varför ska det mörkas?

Sverige importerar och exporterar el då Sverige ingår i den gemensamma elmarknaden i Europa.

Detta är fakta.

Du får väl felanmäla det du tidigare sett. Sverige exporterar el…inget konstigt.

Om du saknar informationen finns den säkert någon annanstans. Om jag skulle sakna information skulle jag söka lite efter informationen.

Jag tror inget mörkas ang elexport. Var har du fått det ifrån? Varför ska det mörkas?

Sverige importerar och exporterar el då Sverige ingår i den gemensamma elmarknaden i Europa.

Detta är fakta.
Import och export kan dessutom ske samtidigt, export till Norge och Finland i norr medan vi köper i söder.

Man kunde som boende i elområde 4, önska att överföringskapaciteten vore högre från elområde 1 och 2.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips