Klimatförändringar - vi lever i det

Jo, om glaciärerna i Himalaya skrev man ju för 18 år sedan, 2007 närmare bestämt, men redan 2010 medgav man också misstaget. Det är liksom en av grundprinciperna i allt vetenskapligt arbete att hypoteser ständigt granskas, ifrågasätts och omprövas. Eventuellt ledande till nya slutsatser.

Det lustiga är att klimathystetiker kan tydligen inse att dom har tagit fel förr och det senare fanns ett behov av att korrigera eller göra en Pudel....men dom kan absolut inte ha hel nu.

Nu är det är bara klimatförnekare träsktroll som är sunt skeptiska till dagens slutsatser. 😂

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det som uppfinner en quickfix mot klimatförändringar kanske får nobelpriset. Men tvivlar skarpt att det kommer komma nån, och är inte lönt att försöka göra nåt. Det finns för många viljor som går åt olika håll, så bättre att lägga ner rädda-världen-projektet och foka på sitt egna liv istället och dess miljöproblem (grannar, fiskmåsar, bilar, väsnande sopgubbar, ica-handlare osv osv.) Finns så mycket att störa sig på, och att lägga till smältande isberg på den listan känns inte relevant här än. Jag väntar till havet når min ytterdörr innan jag tar tag i det problemet.

Det som uppfinner en quickfix mot klimatförändringar kanske får nobelpriset. Men tvivlar skarpt att det kommer komma nån, och är inte lönt att försöka göra nåt. Det finns för många viljor som går åt olika håll, så bättre att lägga ner rädda-världen-projektet och foka på sitt egna liv istället och dess miljöproblem (grannar, fiskmåsar, bilar, väsnande sopgubbar, ica-handlare osv osv.) Finns så mycket att störa sig på, och att lägga till smältande isberg på den listan känns inte relevant här än. Jag väntar till havet når min ytterdörr innan jag tar tag i det problemet.
Samverkan är det som gäller. Tyvärr är det inte så lätt.
Undrar när måttet är rågat och man börjar diskutera på riktigt?
De frivilliga åtgärderna som länder ska redovisa får inga konsekvenser om de inte uppfylls. Det är bara en pappersprodukt, men bra att ha en plan för vad man vill/kan/borde göra för att arbeta med klimatförbättrande åtgärder.
Det finns så många utmaningar…och att stoppa ned huvudet i sanden är tyvärr det som många gör. Samtidigt finns det många åtgärder som förbättrar klimatet, men det är ganska små effekter av de åtgärderna.
Minska utsläppen av skadliga växthusgaser är den viktigaste åtgärden som behöver göras.

Jag gillar att du ofta är så positiv. Speciellt om andra.
Jag kanske är en blandning av optimist och realist ? :)

Jag tror när vi tittar tillbaka lite i backspegeln så kommer vi sansa oss lite.....det brukar bli så oavsett om det är Corona, fågelinfluensa, Asiaten, Svininfluensa, Aids, Ebola eller Me-To som sätter klorna i pöbeln.

Senast ändrad:
Jag kanske är en blandning av optimist och realist ? :)

Jag tror när vi tittar tillbaka lite i backspegeln så kommer vi sansa oss lite.....det brukar bli så oavsett om det är Corona, fågelinfluensa, Asiaten, Svininfluensa, Aids, Ebola eller Me-To som sätter klorna i pöbeln.
Hmmm...

Vi har ju inte ens sett att CO2 börjar plana ut=det blir varmare=klimat och väder i framtiden blir inte bättre direkt. Länk till diagram nedan.

1752005650206.png

Se i backspegeln...ja du, hur tänker du nu? Koldioxinhalten i atmosfären ser ut att accellerera och det är inte bra.

IPCC har en kort sammanfattning (42 sidor) för beslutsfattare om klimatläget. Kolla A1 på sid 4 samt A2 på sid 5 i sammanfattningen. Intressanta slutsatser.

Det finns längre rapporter här.

Jag arbetar i energibranschen sedan 1988 och har varit på anläggningar där det finns värmepumpar, kolpannor, elpannor, hetvattenpannor, ångpannor mm.
Bränslet har förändrats över tid. När jag började arbeta var det tjockolja som användes. Kolpannorna på Värtaverket har jag arbetat med under flera år, och de är inte i drift nu.

Bränslen har gått från tjockolja (EO5) och kol till lättolja (EO1) till olika former av bioolja (RME, MFA). Rökgasreningen är i många fall väldigt avancerad. Biomassa (grot, pellets, flis mm) och avfall (industriavfall och hushållsavfall) används nu liksom för flera år sedan.

I ett kraftvärmeverk får man ut el och fjärrvärme. I ett värmeverk får man bara ut fjärrvärme.

Lite koll på energi och miljö har jag...påstår jag, då jag sedan 1988 arbetar i energibranschen, och har en utbildning i gymnasium och högskola inom området. Jag har varit med i en expertgrupp som Energimyndigheten har i ett av deras forskningsprogram, Termo - värme och kyla i framtidens energisystem, där jag granskade forkningsansökningar inom området. Var även med i ett expertråd som Euroheat & Power har, då inom certifieringfrågor för fjärrvärme. Euroheat & Power är den europeiska branschföreningen som samlar nationella branschföreningar inom området. Jag arbetade tidigare på Svensk Fjärrvärme, som blev Energiföretagen Sverige, ansvarade för området fjärrvärme- och fjärrkyledistribution.

Jag vill bara avsluta med att jag inte skriver någonting jag inte har belägg för. Detta får bli mitt försvartal till varför jag skriver som jag gör. Med tiden har jag lärt mig mer såklart, speciellt i områden som tangerar energibranschen. Har även arbetat på energislukande datahallar, med drift av dem.

Energibranschen är riktigt spännande och jag är glad att jag valde "rätt" bransch. Jag är trygg i det jag kan och jag har erfarenhet av såväl energi- som miljöfrågor.

Tack för nu.

Kärnkraft har väl potential att leverera både kraft och värme och förmågan att minska CO2 utsläppen om man ersätter förbränningsverk med dom.

Vad tycker du om mera kärnkraft för klimatets skull Totteman ?

Hmmm...

Se i backspegeln...ja du, hur tänker du nu?
Jag tänker som så att de flesta dommedagsprognoser brukar plana ut när verkligheten kommer i kapp.

Även om det kommer att bli varmare så kommer det ordna sig ändå.
Jorden har inte varit beborlig överallt jämt historiskt heller.

Det är överbefolkningen som är det verkligt stora problemet, inte 1.5 grad hit eller dit.

Jag tänker som så att de flesta dommedagsprognoser brukar plana ut när verkligheten kommer i kapp.

Även om det kommer att bli varmare så kommer det ordna sig ändå.
Jorden har inte varit beborlig överallt jämt historiskt heller.

Det är överbefolkningen som är det verkligt stora problemet, inte 1.5 grad hit eller dit.
"Överbefolkningen" kommer att flytta sig till de delar av världen som är beboeliga om skiten träffar fläkten. Om man tror på statistikbyråernas undersökningar om politiska åsikter är det samma kretsar som är mest "klimatskeptiska" och mest negativt inställda till invandring. De lär bli besvikna om alla de eniga 97 % av klimatforskarna har rätt om utvecklingen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips