Kliar det? Är allergisk!

Är allergisk mot ull upp närmast kroppen. Hur är det med de nya ull-underställen? Man säger att de inte kliar och inte är allergiutlösande. Någon som har erfarenheter? De verkar i övrigt överlägsna andra underställ, stämmer det?

Allergisk mot ull???

Hoppas du inte är allergisk mot ditt skinn! Ull är ju byggt av samma protein som din hud så jag hoppas du klarar av det.
Eftersom du är allergisk mot ull så tål du säkert inte merinooull heller, även om de flesta gör det utmärkt.
Att ull kliar beror på att man av ekonomiska skäl brukar tjocka billiga ullstrån till garnet och änden på dessa brukar vilja försöka komma in i skinnet på oss. Då kliar det.
Merinoullen har mycket finare hårstrån och de borrar sig inte in i skinnet utan böjer sig i änden, m a o så kliar de inte.
P g a din allergi skulle jag råda dig att köra med plastundisar, det finns många mjuka goa märken. De har bara den nackdelen att de måste tvättas tämligen ofta för annars luktar det funk omkring dig.
Ull absorberar dofterna och man stinker mindre.

Go tur

Johan K

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Som Johan...

skriver; är du verkligen allergisk? Kanske värt att testa underställ i merinoull?

Ull- resp syntetunderställ använder ju sig av olika principer. Ullstället suger åt sig vätska, men värmer än då. Avdunstningen hos ett ullunderställ är mindre än hos ett syntetdito. Syntetunderställets ska leda bort fukten från kroppen så att den kan avdunsta ut i yttre klädlager.

Generellt är ullunderställ varmare än syntetunderställ.

Så mitt råd (bortsett från allergin, då) är att använda ull vid aktiviteter med lägre intensitet (dvs lite svett) och kallare väder, resp syntet vid högre intensitet och då det är varmare. Undantag är dock hur länge man ska använda understället innan tvätt. Som Johan skriver så börjar ull inte lukta illa lika snabbt som syntet, alltså kan man kanske föredra ull även vid fjällvandringar sommartid. Min flickvän som är frusen av sig gör det, jag som har lätt för att svettas gör det inte utan byter/tvättar underställ oftare.

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips