klean kanteen

En flaska av metall kan väl inte hålla värme/kyla? Metallen borde transportera värme mycket effektiv, kallt vatten värms upp och varmt kyls snabbt ned.
 
Jag blev nu lite osäker och började "googla" lite om rostfritt stål och har nu hittat en uppsjö av information om just de värme och kylledande egenskaperna i rostfritt stål.

Du har så rätt när det gäller de flesta metaller. Men just när det kommer till Rostfritt Stål så har den en väldigt dålig (låg) ledningsförmåga, jämfört med aluminium, koppar och vanlig plåt; på grund av sin komprimerade natur. I och med det så håller den värmen eller kylan, den transporterar den inte utan bibehåller temperaturen längre. Därför så används just denna metall i bland annat kokkärl då den inte leder värmen till handtag och värme/kylanläggningar inom industrin där den inte ger stora temperaturerskillnader på grund av en hög ledningsförmåga.

Så det är väl därför som den har fungerat så bra som värmekompanion i sovsäcken.
 
Klean Kanteen för 140 kr idag på Addnature inkl frakt. Angående PETflaskor kanske ni har missat hela BPA grejjen? Pratades en hel del i radio om det för ett par år sen. Dessutom sliter man ut dem.
http://kleankanteen.com/about/kanteen-101/why.html

obs: vikten som angivs på addnature stämmer inte. 800ml flaskan väger 180 gram. Inte 240.

PET-flaskor ska inte innehålla bisfenol-A (BPA) vad jag vet. Det finns däremot i plasten polykarbonat, i lacken på insidan av aluminiumburkar och konservburkar samt i kassakvitton... huh! Hela grejen med alla dessa kemikalier är skrämmande.

Jag köpte KleenKanteen-flaskor även för att korken är så pass stor så att det går att få ner en rejäl diskborste i flaskan. Det gör dem lättdiskade. Det finns även en neoprensocka att köpa till, isolerar lite och repar inte däcket på kajaken när jag spänner fast flaskan. Jag gillar verkligen de här flaskorna.
 
Hittade Stadiums variant på denna typ av flaska till reapris idag. 49 spänn kändes trevligt. Tydligen skall butiken Kul att handla billigt, så där av en tillfällighet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.