klean kanteen

Hej!

I (dagens?) nummer av Turist fanns en notis om Klean Kanteen, dricksflaskor i rostfritt stål... se
kleankanteen.se

Verkar ju vara ett bra alternativ till den buckliga sigg-flaskan (som dessutom smakar aluminium efter nått års slitage och smällar) och den plastiga nalgene-flaskan..

Dock hittar jag inget här på utsidan om den, är det ingen som testat?

Alfred
 
Senast ändrad:
Jag har testat en av deras flaskor. Vatten, nypondricka, vin ... allt möjligt. Funkar bra. Flaskan är lätt och avger ingen smak till drickan. Enda nackdeln är att de transporterar värme så bra att när man diskar den i hett vatten bränner man sig ... :)
 
Vad är det för fel på en PET flaska?

Har aldrig fått läckage på någon!

PET-flaskor läcker efter ett tag... Brukar ha sådan på mina cykelturer och det längsta någon har hållit är 650 mil. Flaskorna jag har nu har suttit i 400 mil och jag hoppas att kunna komma över 1000 mil med dem.

/Stellan
 
Jag fattar inte!!!

PET-flaskor läcker efter ett tag... Brukar ha sådan på mina cykelturer och det längsta någon har hållit är 650 mil. /Stellan

Jag menar just det,
Vad är en normal tur på fjället 7 mil kanske 20 mil? Tar med två PET-flaskor! kostar ju bara 2 kr st väger max 40 g rymmer 1,5 liter.

Skämt o sido, vad är vitsen med en tokdyr och skapligt tung flaska? Är det igentligen bara häftiga prylar tänkta för K2 o Everst men som smitit ut på marknaden, "för det går att sälja"?

Jag fattar inte!!!
 
Själv vill jag ha större öppning på min vattenflaska än vad som finns på Pet, eller för den delen "Klean Kanteen". Smidigt både när flaskan används som vattenflaska och fylls på, och när den används till annat som exempelvis min specialkakoblandning. Nalgene är den bästa variant jag funnit för mina ändamål. Går bra med hett vatten i en sådan också. Polyvalent tror jag ordet är;-)Tålig och bra både själva flaskan och gängan, och tät.

Raskesven
 
Klassikerna är förstås MER-flaskorna, stor och drickvänlig öppning, 58 g. Tyvärr deformeras de av kokande vatten :(
 
Flaskor

av bättre sort går det att köra doppkokaren direkt i när vägg med två hål finns tillgänglig. Men vaför skall man bara rf flaska när vattnet kan bäras i dromedar alt Petflaska?
//J
 
En anledning till att dessa flaskor blivit populära tycks vara en rädsla för att Nalgene flaskor ska fälla ut olika kemikalier. Kolla på "varför rostfritt" på deras site

Själv använder jag min sigg varje dag, och tycker inte om att använda PET-flaskor i stället.. de slits ut ganska snabbt, och dessutom gillar jag inte riktigt plast. Sen får man väl säga att de kostar åtminstone 10 kr, det är svårt att köpa en utan innehåll. Köp en sån varje vecka så ju faktiskt kommit upp till priset av en nalgene på ett par tre månader :)
Dock inte berädd att betala 200+ kr för en kleankanteen än... men gillar konceptet, kul att höra att de funkar bra

alfred
 
Suveräna flaskor!

Vi köpte först ett par småflaskor till våra barn, då vi aldrig har tyckt om plastflaskor av både hälso och miljöskäl. Efter en tids användande så bestämde frun och jag att köpa större flaskor åt oss själva. Jag har alltid haft en glasflaska med skruvkork på både fjällvandring och i naturen. Men de är väl tunga och "krossvänliga". Men det har inte funnits mycket annat att välja på förrutom aluminium flaskor och de är som nämts här på forumet inte så himla bra heller. Det verkar Sigg veta även dem då de nu använder en epoxy (plast) legering och även en keramikyta på insidan av sina flaskor.
Nu efter ett par månaders användande så kan jag inte hitta några som helst nackdelar med dessa flaskor. Håller kylan bra, och även värmen som någon nämde; men det är bra då man kan ha dem i sovsäcken för extra värme under kyliga nätter. Stor öppning för skedar, isbitar etc. Jag trodde att de skulle kännas tyngre men de är väldigt lätta och kommer att vara vårt val när det kommer till förvaringskärl under en lång tid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.