Klassresa i jämtlandsfjällen

Vi planerar en klassresa (gymnasie-) till jämtlandsfjällen. Turförslaget hittills är att utgå från Handöl där första dygnet spenderas, för att sen gå Handöl - Storulvån fjstn - Sylarna med topptur - Blåhammarens fjstn - Rundhögens p-plats.

Min fråga gäller om man kan räkna med någon bussförbindelse från Rundhögens p-plats, eller om man måste gå den längre vägen till Storvallen för att vara säker på transport ut.

Alla förslag och synpunkter på turen är också välkomna!

Tack på förhand

/Anders

Gråt och tandagnisslan

Jag har inget råd direkt, men när mamma gick jämtlandstriangeln i månadsskiftet aug/sep i fjol såg hon någon slags skolklass som antagligen inte var så förberedd på strapatserna. Pojkar och flickor grät, huttrade och såg verkligen risiga ut sa hon. :) Ändå var vädret helt okej, tydligen.

Men självklart ska ni ut och vandra! :)

MvH

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Haha, vi mötte en klass förra sommaren som också såg ut att ha fått nog. De hade en (1) lärare med sig, på 28 niondeklassare. Jädra röra. Och snöslask, i början av juni.

Jag gissar att ni åker tåg till Enafors, och sen tar taxi till Handöl. Då borde ni kunna komma överens med taxi att de hämtar er där ni avslutar vandringen.

Re: Gråt och tandagnisslan

millimeter; sa:
Jag har inget råd direkt, men när mamma gick jämtlandstriangeln i månadsskiftet aug/sep i fjol såg hon någon slags skolklass som antagligen inte var så förberedd på strapatserna. Pojkar och flickor grät, huttrade och såg verkligen risiga ut sa hon. :) Ändå var vädret helt okej, tydligen.

Men självklart ska ni ut och vandra! :)

MvH

De hade nog helt enkel insett att de inte längre befann sig på trottoaren! Problemet är nog att det är svårt att få ut dem innan att testa att gå en längre sträcka med packning, som övning.

Jag ser det redan som ett problem att mobilisera tillräckligt många ryggsäckar, sovsäckar och tält, men jag antar att vill man så går det.

Svårt att veta utan att testa hur ungarna reagerar.
De är trots allt gymnasister (bara ett par år kvar innan de ska kunna bankas till snällfarmsjägare och luftlandsättas i ett träsk utanför Murmansk), men man vet aldrig.

Jag gick mellan Sylarna och Ljungdalen i mellanstadiet utan några problem alls hos någon, men då var vi ju TVM:are och förmodligen jävligt mycket tåligare än dagens gymnasister ;)

Jag tror att mitt tips är att göra en provvandring. Gå en mil, övernatta, gå en mil till. Då kan man slipa av en del hörn. Man kan inte tro det, men det finns människor som behöver lära sig att man kan bli blöt och kall när man hoppar omkring i regn endast iförd mysbrallor och tubsockor och det tredje ombytet redan är avverkat. :)

Men jag tycker att det låter kul!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips