Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar??

Har aldrig tidigare vandrat kungsleden men har rört mig mycket i fjällen kring Björkliden och Riksgränsen. Jag och en kompis har planer på att vandra kungsleden men vi har bara 6 dagar hinnar man kungsleden till Kebnekaise på det?

Vi håller samtidigt på med ett projektarbete kring tundra så hade även tänkt att dokumentera de områden med tundra som finns där. Är det någon som vandrat i de områdena och har någon koll på var det finns tundra??

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror rekordet på denna sträcka är 17 timmar fjällräven classic(rätta mig om det är fel)
Tror det är vca 11 mil å det e inga problem på 6 dar.
Ta nåt straff pass i början för att kunna löka lit på slutet.

Definitivt! Vandrade sträckan 2005 tillsammans med "hyfsat otränad" kamrat och vi gick sträckan på 5,5 dagar. :-D
Vi tog långa njutningspauser.. ;-)

Ja, det er ikke svært. Min frue og jeg klarede den på 6 dage. Vi var 52 og 55 år i 2005. Faktisk klarede vi turen på 5 dage, fordi vi sidste dag gik 24 kilometer. Det vil jeg dog ikke anbefale. 6 dage er OK.

Gunnar

Tundra

Permafrost trodde jag inte att det fanns så långt söderut. Det ska dock finnas uppe vid Pältsa:

"Ett landskap där palsarna (permafrost) finns, med vandring längs milslånga rullstensåsar samt närhet till de mycket branta fjälltopparna på norska sidan gränsen."

Utklipp från STFs hemsida om Pältsastugan.

Mvh
Micke
[Ändrat av MickeOlle 2007-06-25 kl 12:30]

Jo visst ska det finnas tundra/permafrost där fast det handlar väll inte om några jättestora områden. Det finns flera forskargrupper som driver forskning om tundra i just Abisko området. Det finns ju också tundra på de lite högre topparna i området som man kan studera och dokumentera.

avslutad210712

Gäst
Om jag minns rätt skall det finnas områden med permafrost ovanför Abisko i riktning mot Lapporten. Enklast är nog att fråga av Abisko Naturum mer exakt var områdena ligger.

http://www.abiskonaturum.nu/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips