Klättring

Hej
Jag har läst en del här på utsidan och har blivit intresserad av klättring, men jag vet inget om det. Jag ska gå en kurs till vintern och ev. en kurs till sommaren 2010. Det jag är intresserad av är alpin klättring (tror det heter så), dtv. klättra på matterhorn, mt blanc, elbrus etc. Jag har ingen aning om några klättringstremer eller något sånt. Vad rekommenderar ni om jag vill utvecklas och genomföra en mt blanc (eller lik.) klättring med några kompisar (utan guide) om ett par år.
Dessutom undrar jag över alla rep, bromsar, karbiner, ankare etc. Skulle jag kunna få hjälp men att förklara vad det är/används till:
Enkelrep
Dubberep
Slingor
Firningsutrustning(vad behöver man för alpin)
Via Ferrta
Isskruvar
snöankare

Dessutom, vad ska man välja, flexibla eller stela stegjärn.

Tack på förhand
/E
 
En bra start i din klätterkarriär kan vara att gå en grundkurs i klippklättring (och eventuellt gå med i din lokala klätterklubb där du kan lära dig mycket av mer erfarna klättrare ). För att under tiden få inspiration och information skulle jag rekommendera boken/klätterbibeln "The freedom of the hills" som täcker nästan allt en klättrare behöver veta. En stark rekommendation är att vänta med inköp av klätterutrustning till dess att du iaf gått grundkurs i klippklättring för att få en bättre insikt av vad som passar dig bäst (alternativt att du går en kurs i inomhusklättring och därefter köper skor, sele och kritpåse).
 
Ok?

Tack för svaret!
Så du tycker att jag ska börja med inomhusklättring???
Jag ska försöka gå en klippklättringkurs någongång.
Sen hade jag tänkt mig att gå denna kurs sommaren 2010:
http://www.svenskaturistforeningen....rser/Glaciarkurs-vid-Kebnekaise-Fjallstation/
Det är vad jag har tänkt att starta med.
Sommaren 2011 kanske jag åker ner till alperna och klättrar med en guide
Personligen tycker jag att det är roligare att klättra ute och inte på klätterväggar inomhus. Sen ska jag gå till biblioteket och låna lite klätterböcker.
/E
 
Senast ändrad:
Bättre kurs

Inget ont om Sveige och fjällen, men det blir rätt mycket effektivare i Chamonix. Klart bättre väder, högre berg och liftar som gör att det går att variera veckan bättre. Beroende på väder kan man anpassa sig snabbt och få ut maximalt av varje kursdag. Ucpa har riktigt bra kurser, ett par tusenlappar billigare än STF. Gick själv glaciärkurs med Norska turistföreningen för 10 år sedan och den var ingeting mot en alpinismkurs med Ucpa. Rekomenderar verkligen Ucpa. Bor man inte redan i Kiruna så är det dessutom billigare at fliga till geneve med Easy-jet till Geneve och 20 € transfer till Cham än vad Sj och buss till Kiruna och Nikka.
http://www.ucpa.se/index.asp?action=general&id=465&intopenid=-1
Eller ännu billigare, boka direkt hos Ucpa i Frankrike.
 
Klättring utomhus är ju som sagt klart roligare men om man inte har utrustning och svårt att hitta någon att klättra med ute är det ingen nackdel att klättra lite inomhus. Klättring är en väldigt tekniskt krävande gren även om man kommer en bra bit på ren råstyrka och teknik kan man även träna inomhus (dock med avsaknaden av riktig sten och naturupplevelse). Sedan en annan "fördel" men lite inomhus klättring är att du kanske träffar på någon annan som är i samma nivå som dig och delar ditt intresse! The more the merrier ;)

En annan rekommenderad bok är Per Callebergs - Stora Klippklättringsboken (dock är den inriktad mot klippklättring och inte alpinism men dock på svenska)
 
Hej!

Även om de flesta som sysslar med alpin klättring även klättrar på klippa och även inomhus så finns det en massa klättrare som bara klättrar inomhus eller bara sysslar med sportklättring. Steget mellan inomhusklättring och sportklättring ute, dvs bultade, kortare leder är det kortaste. Sen kan man ju ägna sej åt tradklättring, dvs där man lägger egna säkringar. Om man vill göra alpina turer måste man kunna lägga egna säkringar plus gå och klättra med stegjärn och storskor, rephantering, använda isyxor, och en del basala räddningstekniker, hissystem etc (om man ska ge sej ut utan guide på mer seriösa grejor). Tar alltså en del tid att lära sej...
Däremot behöver man inte kunna klättra 7a (dvs svårare sportklättring). Samtidigt är det definitive en hjälp att kunna klättra inomhus och på klippa innan man börjar med alpin klättring, mest för att det är så mkt annat som är nytt ändå. Och det hjälper definitivt om man ska börja klättra is.

Varför inte gå en inomhus grundkurs (eller ute, men nu börjar utesäsongen i Sverige ta slut..) i klättring nu i höst? Det är inte fel att lära sej basal rep-hantering och säkringsteknik på svenska och inomhus. Sen kan du ju köra igång ute till våren. Min erfarenhet är att de flesta som går sk alpinismkurser har klättrat åtminstone inomhus innan.

Beträffande UCPA vs Svenska tursitföreningen: Bägge använder sej av certifierade bergsguider.
UCPA har i princip jättebra alpinismkurser, men man kan ha otur med guiden. Däremot vet jag att UIAGM-guiden som brukar köra kursen i Sverige är bra och seriös. Upplägget är lite olika, på svenska kursen lär man sej tex glaciärräddning vilket inte ingick i den kursen jag gick med UCPA.
UCPA har även en kombinerad Mt Blanc och 'introduktion till alpinism' kurs har jag för mej. Där man lär sej gå med stegjärn, i replag, hantera en alpin yxa etc första veckan och sen bestiger Mt Blanc vecka 2. Mt Blanc är inget tekniskt berg, dvs ingen riktig klättring.
Sen är ju alperna vs fjällen frågan om personliga preferenser, de går liksom inte att jämföra.
 
Började själv med klättring för runt 3 år sen och då ville jag helst bestiga höga berg. Besteg Matterhorn via Liongrat nu i somras, vilket länge varit ett mål. Jag sysslar med all form av klättring, vilket jag tycker är bra då man alltid lär sig nått nytt. Så förkasta inte inomhusklättring. Att säkra, klippa in repet, fira etc kan du öva på inomhus och det på ett säkert sätt.

Själv har jag gått två kurser, en i isklättring och en alpin klätterkurs. Gå med i en klubb och åk ut och klättra så mycket du kan. Du träffar då också fler personer som du kan klättra med. Att ha ett stort nätverk av klätterkompisar är bra för utvecklingen. Så du kan klättra mer helt enkelt.

Skaffa också utrustning, så du inte behöver låna hela tiden. Men som sagt förkasta inte andra klätterformer, även om de tycks ligga långt från alpin klättring.
 
Enkelrep
Dubberep
Slingor
Firningsutrustning(vad behöver man för alpin)
Via Ferrta
Isskruvar
snöankare

Dessutom, vad ska man välja, flexibla eller stela stegjärn.
Visst ska man gå en kurs, men du kan få svar på frågorna iallafall.
Enkelrep: Man klättrar med ett rep. Ett enkelrep brukar ligga runt 10mm i tjocklek.
Dubbelrep: Man klättrar med två tunnare rep samtidigt. En anledning till att man kanske vill ha två rep är att minska repdrag när man klättrar linjer som inte är raka. Läs lite mer om detta här: http://www.abc-of-rockclimbing.com/howto/ropesystems.asp
Slingor: Slingor behöver man nog ett gäng av för alpin klättring. Den säkringen du lägger behöver nästan altid förlängas med en slinga som man i sin tur kopplar in repet i, annars för man lite väl jobbig repdrag och man riskerar även att ha ur säkringen om repet inte har lite spelrum.
Firningsutrustning: Själv tycker jag att en särskild firningsbroms är onödig. Jag använder min repbroms. En prusik är bra att ha, den gör att du inte faller handlöst om du tappar greppet om repet vid firning. Det finns vissa som argumenterar mot den. Läs om den här: http://www.mountain-guiding.com/newsletters/tech-2001-09/
Vad du behöver för att göra en säker firningsankare beror på situationen. Om jag tolkat nivån på dina frågor rätt så är det överkurs att svara på det just nu.
Via Ferrata: Även kallad klätterstig i vissa länder (rent översatt då). Man kan säga att det är en vandring genom lite väl utsatt terräng för att gå osäkrad. Då man klättrar så klättrar man på steg som satts fast i berget. Man har på sig en sele och man klipper in sig i en vajer. Det finns allt från enkla slingor och karbiner till helkroppsselar med falldämpade egenskaper.
Isskruvar: Som en bult fast för is kan man säga. Man skruvar in isskruven och klipper in repet till den via slinga och karbiner. Det är den absolut vanligaste säkringen i ren is.
Snöankare: Finns det ingen fin is för isskruvar eller klippa med sprickor för klippsäkringar så kan man behöva göra någon form av säkring i snö. Man kan använda lite olika saker, typ saker som liknar spadblad (deadman: http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=3943), pinnar (snow stakes: http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?products_id=1957), yxor eller rep knuten runt en massa snö.

Vad det gäller kurser osv så tycker jag att inomhusklättring är en bra start. Visst är det kanske roligare att gå en klippklätterkurs ute men jag tycker att man får ut mer av en ute kurs om man redan fått lite vana av att knyta in sig, säkra, klättra och falla. Jag gick utekursen först och det blev för mycket nytt för mig... Men det kanske är bara jag som är trög :)
 
Kapar den här tråden lite.

Jag är inte ute efter att klättra i regelrätt mening. Men ibland kan man ju hamna i partier som är jäkligt branta och som inte gärna kanar ut för. Eller om man ska passera såna snöfält längs fjällsidorna så kan det ju vara skönt att säkra upp med lina.

Nu till saken, är enda alternativet att gå en skitseriös klätterkurs eller finns det nån lightversion? Där man lär sig att gå i replag, firning och grundläggande räddning kanske? Jag är på min höjd intresserad av att kunna klättra i branter och att kunna passera snö och glaciärer på ett bra och säkert sätt.

Och hur funkar det där med rep egentligen? Klätterrep är ju snordyra och känns som lite överkurs om man bara vill säkra upp vissa saker som passager och annat. Det känns ju som vilket båttamp som helst skulle gör en passage säkrare t ex.

Hoppas ni fattar vad jag är ute efter?

Mvh
Fredrik
 
Nu till saken, är enda alternativet att gå en skitseriös klätterkurs eller finns det nån lightversion? Där man lär sig att gå i replag, firning och grundläggande räddning kanske? Jag är på min höjd intresserad av att kunna klättra i branter och att kunna passera snö och glaciärer på ett bra och säkert sätt.
Du menar något sånt här kanske?
http://www.uteguiderna.se/start/akt_grundkurs_fjall.shtm

Om du tycker att det här är överkurs, kan du väl kontakta en lämplig firma/guide, säga vad du är intresserad av så kanske de har något som passar eller kan skräddarsy något.
(Är det "bara" säkerhet vid vandring på branta snöfält borde det ju inte vara så komplicerat, kommer det in på räddning ur glaciärsprickor är det nog svårt att undvika att det blir "skitseriöst" ;) )

Vad gäller rep, så används oftast bara 20-30 m på snö/glaciär.
Men återigen, för att hissa upp nån ur en glaciärspricka går det åt lite mer prylar än att bara säkra någon över ett snöfält.
 
Ja, kanske det. Jag har sovit på saken lite och kommit på att det kanske mer är en ABC-kurs eller första hjälpen kurs som jag är ute efter, fast inom klättring. Att kunna grunderna i att knyta in sig i replag, firning och hissning typ. Det skulle ju kännas lite kymigt ifall man råkade på någon som rasat ner nånstans och så kan man inte ta sig dit själv med ett första förband och så. Skulle man råka in i en sån olycka så skulle jag i dagsläget kunna bistå med att ringa ifall jag har täckning.

Kanske är det en grundkurs jag är ute efter, men det är ju egentligen inte själva klättrandet som jag är intresserad av i dagsläget. Det begränsar sig till att jag möjligen skulle kunna tänka mig att ta E4:an upp på keb. Men jag är faktiskt inte så intresserad av det heller. Men att öka säkerheten vid vissa moment skulle ju faktiskt vara bra som t ex snöbryggor. Kan ju bli rätt otäcka fall om man halkar till och kanar iväg utför.

När det gäller rep så tänkte jag mer i termer som varför man inte använder vanliga båtrep för en tredjedel av priset jämfört med ett statiskt klätterrep, känns ju som brottsgränserna borde räcka iaf.

Mvh
Fredrik
 
Jag tror det är någon form av glaciärkurs du är ute efter, snarare än en grundkurs i klippklättring.
Det var det jag försökte säga med länken i förra inlägget.

När det gäller rep så tänkte jag mer i termer som varför man inte använder vanliga båtrep för en tredjedel av priset jämfört med ett statiskt klätterrep, känns ju som brottsgränserna borde räcka iaf.

Mvh
Fredrik
Det beror väl på var du går.
Ifall du riskerar att ramla ner i en glaciärspricka är det nog bra om repet kan ta ett fall dynamiskt.
Ifall det bara handlar om att rutscha utför ett snöfält så kanske det går bra med ett "båtrep".

Mvh/Gahne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.