Klättring på Valöarna, Stockholm

Hej! I somras tog jag mig till Valöarna, utanför Värmdö i Stockholms skärgård. Den ena ön har en iögonfallande klippa, och det finns tydliga spår av aktivitet på den.
Någon som har information om etablerade leder där?

Tack i förhand.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En bultad led, några udda placerade tvåbultsankare på toppen (visat sig vara för tiroler efter Googlesökning) och en gammal rostig pitong. Om jag minns rätt.

Har själv varit i land o kikat. Det finns ett par bultade korta leder på övre delen av en en rätt flack svavägg. I vinkel mot den finns en iögonfallande brant klippa, kanske 15 m hög, men där finns vad jag kunde se inga spår av leder. Däremot ett flertal bultar på kanten ovanför, och kanske snarare ditsatta för att kunna fira sig ner.

På den andra av Valöarna finns semesterstugor för Polisen. Kanske är de som bultat? Har också för mig att det finns/funnits arrangörer av äventyrsarrangemang i trakterna där det ingått snabba båtturer och firning.

Bilagor

• 2013-07-13 12.35.25.jpg
    2013-07-13 12.35.25.jpg
    49.8 KB · Visningar: 1,065

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips