Klättring på Nya Zeeland?

Ska till NZ till våren och behöver all tänkbar info.
Skulle vara tacksam om någon kunde rekomendera några fina ställen som är lätta att ta sig till (ej tillgång till bil).
Vad vi letar efter är klättring runt grad 5-6.
Vart får man tag på förare? Kan detta ordnas i Sverige?
Hur är det med tradklättringen resp sportklättringen på NZ? BÖr man ta med sitt eget säkringsrack?
Tack

Hejsan!
Ta en titt på http://www.climb.co.nz/. och http://www.nzalpine.org.nz

Själv har jag nästan bara klättrat runt Lake Taupo på nordön, men där kan jag verkligen rekomendera Whanganui Bay. Håll dig väl med Miss Brown bara, den mauriska kvinnan som håller ordning i dalen.. (en förtjusande kvinna!)
Dit (lixom till de flesta ställen på NZ) går det nog fint att lifta. Några km att gå från stora vägen, om man inte går totalt vilse som vi gjorde..

Det finns förstås ett antal förare över klättring i olika delar av NZ oxå, men dom är nog svåra att få tag på i Sverige(?) Lättare att ordna när du väl är där.

Lycka till!

/Per
[Ändrat av fson 2001-11-07 kl 08:13]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har för mig att tidningen Bergsport skrev om klättring i Nya Zeeland (mest om bouldering tror jag) i förra numret. Om du inte har den så går den säkert få tag på hos din lokala klätterklubb. :)

Jag vill också åka utomlands och klättra... :(

Må väl
Stefan

Hej Martin!

Är du påväg till Nord- eller Sydön? Eller både och?

Nära Christchurch ligger Port Hills, ca ½ timme fr CHC centrum. På vägen upp mot Arthur´s Pass finns Castle Hills med fin limestone precis invid huvudvägen. Bägge ställen är på Sydön, och det finns gott om information om dem på nätet, bla på NZAC:s hemsidor. Förare får du lätt tag på då du kommer fram.

Känner inte till så mycket om klippklättringen på NZ, vi gjorde mest alpina rutter. Var där i febr-mars i år, så hör av dej om du undrar över ngt annat.

Lyckans ost!
hälsn My

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips