Klättring i Chamonix?

Jag tänkte åka till Chamonix och klättra i sept till okt och undrar lite om någon vet hur förhållandena är vid denna tidpunkt. Hade ränkt att klättra det som går, mixat,is eller klippa?

Hej,
Var där en gång i början på sept. och kan konstatera att det var mycket nysnö varenda eftermiddag. Dvs turer med långa glaciäranmarsher samt icke-så-branta snöturer är ej att rekommendera. Turer med något kortare anmarsher går nog bra (en hel del i Aguilles de Chamonix, massor på Tacul, Tour Ronde's Nordvägg osv). Är väderprognosen stabil så¨kan man även satsa på något lite längre (Frendo, t.ex., behover ingen snöplogging under anmarshen och leder direkt till Teleferique). Senare byggs det väl lite is, men det kan inte tas för givet.
Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Osäkert...

Mitt tips är att försöka åka tidigt i den perioden. Förhållandena blir alltmer osäkra ju nämare Oktober man kommer. September kan vara underbart med nästintill sommarvärme och perfekta alpina förhållanden samtidigt som det kan vara snöigt, kallt och livsfarligt ...

Så åk tidigt i September om du kan, mitt tips.

./niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips