Klättrare räddade på Mont Blanc

Hittade en artikel på VK om polska klättrare på Mont Blanc som kanske intresserar någon.

"De tolv polska bergsklättrare som i fem dagar suttit insnöade i en stuga nära Mont Blancs topp kunde på söndagen räddas med helikopter.
Klättrarna evakuerades i tre omgångar. Några av dem flögs till den franska skidorten Chamonix där en fördes till sjukhus. De övriga togs till andra sidan gränsen till Italien.
Klättrarna hade suttit i stugan på 4 362 meters höjd sedan i tisdags och kunde på grund av snöstorm inte ta sig där ifrån. Räddningstjänsten var bekymrad över deras belägenhet då maten började ta slut. Tre av dem led dessutom av höjdsjuka."

Frågan är då hur det är möjligt att en helikopter kan ta sig upp men inte klättrarna ner? För lavinfarligt p.g.a. snöstormen? I det svenska fallet med en störtad helikopter för några år sedan var ju en av klättrarna för svag att ta sig ner.

/Jonas U
 
Hmm...

utter; sa:
Frågan är då hur det är möjligt att en helikopter kan ta sig upp men inte klättrarna ner? För lavinfarligt p.g.a. snöstormen? I det svenska fallet med en störtad helikopter för några år sedan var ju en av klättrarna för svag att ta sig ner.

/Jonas U

De 600 höjdmetrarna ner till Refuge du Goûter från Vallot hut (där de befann sig) går att gå i ganska dåligt väder och är inte speciellt riskabelt ur lavinsynpunkt. Inte heller några smala kammar eller sprickiga glaciärer. Just den sträckan går faktiskt att gå med GPS utan sikt als, förutsatt att man har lagt in waypoints och gick den vägen upp alltså... Där finns mat och värme.

Fast varför ta risken om det är gratis att åka helikopter ner, undrar en del. Varför klättra upp på Mt Blanc om man inte är en risktagare undrar då jag. Realismen finns kanske någonstans däremellan.

Med en helikopter kan man emellertid utnyttja korta luckor i det dåliga vädret för att snabbt få ner klättrare och kanske mådde de riktigt dåligt allihopa. Jag har bara tittat in som hastigast i Vallot och för att bosätta sig där i fem dygn ska nog läget vara ganska krisartat.

Klätterpuritanen Jim Erickson ansåg att en led som man fallit på var "död" och inte kunde klättras igen. I analogi med det får man nog byta hobby helt om man tagit helikoptern ner från en topp.

/Niklas
 
Om de har suttit där i några dagar har de med största sannolikhet börjar drabbas av höjdsjukesymptom. När man går upp på Mt Blanc behövs ingen acklimatisering i vanliga fall eftersom det går på 2 dagar upp och ner. Men efter 2-3 dagar på plötsliga 4300 meter mår man inte så bra även om man har en varm och go stuga och massor med mat. Man är inte så snabbtänkt och ju längre man stannar desto mer vill man bara ligga kvar och inte göra något. Huvudvärken och slöheten blir bara värre och värre.

En bra grundregel är att över ca 3000 meter bör man inte stiga mer än 800 meter per dag om man tänkte befinna sig på de höjderna någon längre tid.
 
Vänta nu här...

Du menar alltså att när man bestiger Mont Blanc så är man inte tillräckligt acklimatiserad? Jag åker själv ner till Mont Blanc i sommar och jag tänker då inte ta några onödiga risker genom att inte vara tillräckligt acklimatiserad, verkar korkat tycker jag. Jag har alltid fått höra att klättring handlar om att tänka "tänk om...", tänk om man då blir fast på berget, ska du behöva bli drabbad av höjdsjuka då!?
Då Mont Blanc blir det högsta berget som jag någonsin gett mig på så kan jag ju inte direkt skryta med min enorma erfarenhet inom alpinism. Jag trodde dock att jag visste så mycket som att man inte så här onödiga risker...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vittfarne Fyra ryska klättrare räddade i Georgien Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Fyra klättrare omkom i Georgien Alpin / Bigwall 3
Vittfarne Klättrare dog i Georgien Alpin / Bigwall 0
seon Svensk klättrare omkommen i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Två klättrare dog i Georgien Alpin / Bigwall 1
Anders V Fyra klättrare döda i lavin, Skottland. Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
Vittfarne Fem klättrare omkom i lavin i Kaukasus Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Tre lettiska klättrare saknas i Georgien Alpin / Bigwall 0
Totta1 vågade klättrare sökes! Alpin / Bigwall 9
Staffan Andersson 2 svenska klättrare saknas Alpin / Bigwall 20
Polymeras Skadad klättrare i Nepal? Alpin / Bigwall 1
sparlin.f Peak Lenin - klättrare sökes Alpin / Bigwall 0
greendanger Två män räddade från Kebnekaise Alpin / Bigwall 52
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.